لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۲

میل آنلاین به خروج نیروهای بریتانیایی از افغانستان تمرکز کرده است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • میل آنلاین

نشریه بریتانیایی میل آنلاین، با توجه به اعلام هشتم جولای جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد تکمیل خروج نیروهای امریکایی به تاریخ ۳۱ اگست از افغانستان، می‌نویسد.

خروج از افغانستان مناطقی را که نیروهای بریتانیایی در آن مسقر بودند، در معرض خشونت‌های غیرقابل کنترل قرار داده، زیرا طالبان در سراسر این کشور تحرکات شان‌را افزایش داده اند و شماری از عساکر سابق افغان در "لیست مرگ" اسلام‌گرایان تندرو قرار دارند.

میل آنلاین از قول پدر یک عسکر افغان می‌نویسد که از کابل گفته، افغانها از زندگی خود می‌ترسند، زیرا هر روز صدها عسکر شان را از دست می‌دهند و ترس از سقوط دولت افغانستان وجود دارد.

به نوشته نشریه، این اظهارات ناامیدانه پس از آن‌ست که بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا تأیید کرد که بیشترین عساکر این کشور بعد از ۲۰ سال حضور نظامی افغانستان را ترک کرده اند. اما او در سخنرانی‌اش به پارلمان این کشور متعهد شد که این خروج به معنی فراموشی افغانستان نیست.

نشریه بریتانیایی میل آنلاین می‌نویسد، اما روسیه افشا کرده که جنگجویان مسلح حدود دو سوم سرحدات افغانستان و تاجیکستان را کنترل می‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفته مسکو آماده است تا "اقدامات اضافی" را برای "جلوگیری از تجاوز" طالبان در اختیار متحد خود تاجیکستان، قرار دهد.

میل آنلاین می‌افزاید، طالبان به سرعت بخش زیاد مناطق سرحدی را اشغال کرده و اخیراً یک گذرگاه اصلی سرحدی با ایران را تصرف کردند.

  • سپکتیتور

مجلۀ د سپکتیتور به آیندۀ احتمالی اقلیت‌های مذهبی، بعد از خروج نیروهای امریکای و ناتو از افغانستان توجه کرده، می‌نویسد: تصمیم جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد"پایان دادن به جنگ در افغانستان" به معنی خروج کامل عساکر امریکایی از این کشور است.

به نوشته مجله، ممکن است این تصمیم در داخل امریکا به ویژه در بین طرفداران دونالد ترمپ محبوب باشد، اما بزودی برای افغان‌هایی که بدون محافظت نیروهای خارجی باقی مانده اند، عواقبی را در قبال خواهد داشت.

د سپکتیتور می‌نویسد، در حال حاضر طالبان و سایر جنگجویان تندرو، دستاوردهای قابل توجه در افغانستان دارند، اما این غیرمسلمانان افغان هستند که واقعاً از وضعیت رنج برده، متاثر خواهند شد.

به نوشته مجله، انقراض واژه ای است که بطور معمول در مورد دیناسورها استفاده می‌شود، اما به عقیدۀ سپکتیتور، مبالغه نیست اگر گفته شود که برخی ادیان و اقلیت‌های مذهبی توسط داعش، شبکۀ القاعده و طالبان با چنین سرنوشت روبرو خواهند شد و خروج هلیکوپترهای امریکایی نشانۀ از آزادی عمل بر ضد به گفتۀ مجله"کافر"‌ها خواهد بود.

مجلۀ بریتانیایی دسپکتیتور می‌نویسد، در سال ۲۰۱۸ میلادی یک هیئت متشکل از حداقل ۱۹ هندو و سیکهــ در راه ملاقات با رئیس جمهور افغانستان، توسط یک بمب گذار انتحاری در شهر جلال آباد کشته شدند.

در سال گذشته نیز داعش ۲۵ عبادت کنندۀ بی گناه سیکهـ از جمله یک کودک را در گوردواره ای کابل، به قتل رسانید.

به نوشتۀ د سپکتیتور،کمیسیون ایاالت متحده ء آمریکا در امور آزادی مذهبی بین المللی (USCIRF)، توصیه‌هایی را در این مورد به کانگرس امریکا ارائه کرده، که شامل تخصیص بودجه برای حمایت از آزادی‌‌هایی مذهبی در افغانستان و شامل ساختن آزادی مذاهب در مذاكرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان است، اما اینکه آیا ایالات متحدۀ امریکا قادر خواهد بود که از بعد از خروج کامل از افغانستان آن را اجرا کند، در بهترین حالت، قابل تردید به نظر می‌رسد.

دسپکتیتور می‌نویسد، با آنکه جو بایدن می‌گوید که ایالات متحده امریکا به حمایت از دولت افغانستان ادامه خواهد داد، اما بسیاری در وعده های مبهم او مبنی بر حمایت مداوم به دیدۀ تردید می‌نگرند.

XS
SM
MD
LG