لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

امریکا برای راه حل سیاسی افغانستان، خواهان فشارهای بین‌المللی شده است


آتش سوزی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس.
آتش سوزی در قلعه نو مرکز ولایت بادغیس.

لوید آستین وزیر دفاع امریکا برای رسیدن به یک راه حل سیاسی در افغانستان خواهان فشارهای بین‌المللی شده است.

در حالیکه جنگ و خونريزی در افغانستان ادامه دارد، لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده برای پایان جنگ در افغانستان خواهان فشارهای بیشتر بین‌المللی شده است.

او دیروز (جمعه، ۱۸ سرطان) در این باره در حساب تویترش نوشته که وضعیت کنونی در افغانستان به این دلالت می‌کند که جامعه بین‌المللی فشارهای شان را از این بیشتر نمایند.

تا به گفتهٔ او برای پایان جنگ یک راه حل سیاسی پیدا شود.

آستین افزود که افغان‌ها باید حکومتی داشته باشند که آنها می‌خواهند و قابلیت آن را دارند.

همزمان با این سخنان وزیر دفاع امریکا وضعیت امنیتی به دلیل حملات طالبان بر ولسوالی‌ها و مراکز ولایت‌ها، روبه وخامت است.

در ضمن، دیروز جمعه بندر اسلام‌قلعه هرات در مرز با ایران به دست طالبان افتاد و نیروهای امنیتی افغان به سوی خاک ایران عقب نشینی کردند.

معاون قوماندان امور عملیات نیروهای زمینی ایران می‌گوید، نیروهای مشترک مرزی ایران در امتداد سرحد آماده وظیفه اند و کوچک‌ترین تحرکات را نظارت می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از جنرال فرهاد آرین‌فر می‌نویسد که می‌گوید، محافظان سرحدی و نیروهای سپاهی پاسداران در مرز های شرق و جنوب شرق ولایت سیستان بلوچستان عملیات می‌کنند.

دیروز جمعه(۱۸ سرطان) یک مسئول گمرک اسلام‌قلعه هرات به رادیو آزادی گفت، نیروهای امنیتی افغان این بندر را رها و اکنون اسلام‌قلعه بدست طالبان است.

مقام‌های محلی هرات و سخنگویان وزارت‌های دفاع و داخله در باره سقوط اسلام‌قلعه بدست طالبان چیزی نگفته اند.

در یک تحول دیگر، زلمی خلیلزاد نماینده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان در یک مصاحبهٔ با بی‌بی‌سی گفته که پیشرفت‌های طالبان او را متعجب کرده.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد نماینده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان

او گفته که توقع جنگ‌های شدید را نداشت، زیرا به گفتهٔ او تلاش می‌شود که موقف‌ها در گفتگوهای صلح تقویت شوند.

اما خلیلزاد ابراز امیدواری کرد که نیروهای افغان به کمک متحدان شان پیشرفت‌های طالبان را عقب بزنند.

او گفت که طالبان در توافق صلح با ایالات متحده تعهد کرده بود که به مرکز ولایت‌ها حمله نمی‌کنند و هشدار داد بود، حکومت را که به زور جنگ به میان آید، به رسمیت نمی‌شناسد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در صحبتی با رادیو آزادی شدت جنگ در افغانستان را رد کرد و گفت که در حال حاضر هیچ جای افغانستان جنگ شدید ادامه ندارد، بلکه، آنچه که در این کشور ادامه دارد، تسلیمی سربازان دولتی به آنهاست.

او افزود:‌"خود عسکر و پولیس ادارهٔ کابل اسلحه را به زمین می‌گذارند و ساحاتی را بدون جنگ تحویل می‌دهند و می‌آیند با ما می‌پیوندند. جنگ نیست، جنگ هنوز کاهش یافته، تلفات اصلاً وجود ندارد. حرف دیگری این‌که گفتگو هم جریان دارد که جنگ به پایان برسد."

در ضمن، شهاب‌الدین دلاور یک مقام طالبان که در جمع هیئت طالبان به مسکو رفته مدعی است که طالبان ۸۰ در صد قلمرو افغانستان را بدست دارند.

او افزود که از ۴۰۰ ولسوالی افغانستان بیشتر از دو نیم صد آن در دست آنها سقوط کرده است.

اما طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آزادی گفت،تصرف دو باره ولسوالی‌ها در اولویت کاری نیروهای دولتی قرار دارد.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان
طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

آقای آرین افزود: "مسالهٔ بازپسگیری از اولویت‌های سکتور امنیتی است و در این راستا اقدام هم شده است. چنانچه ۱۴ ولسوالی را به طور کامل ما از وجود آنها پاکسازی کردیم. تلفاتی زیادی به این گروه وارد شده است."

در یک خبر دیگر، وزرای خارجه هند و روسیه در در دیدار شان در مسکو در باره وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی کردند.

اس جی شنکر که دیروز در مسکو با همتایش سرگئی لاوروف در یک کنفرانس خبری مشترک صحبت می‌کرد، گفت، وضعیت جاری در افغانستان بالای منطقه هم تاثیر می‌گذارد.

XS
SM
MD
LG