لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

هشت صبح: طالبان 'طرح صلح' را برای حکومت افغانستان ارائه کرده‌اند


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

پیشنهاد طالبان در مورد صلح به حکومت، اظهارات اخیر جوبایدن رئیس جمهوری امریکا و حمله‌های طالبان به مرکزهای برخی ولایت‌ها، از مطالب مهم خبری و تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود نوشته که طالبان برای کاهش خشونت و رسیدن به صلح طرحی، به حکومت افغانستان ارائه کرده‌اند. روزنامه به نقل از وزارت دولت در امور صلح نوشته که حکومت موقت، تعدیل قانون اساسی و سپردن رهبری حکومت به یک فرد بی‌طرف از مواد مهم این پیشنهاد است.

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده که در پیشنهاد طالبان حکومت موقت برای مدت سه سال پیش‌بینی شده، اما در این مورد توضیح بیشتر داده نشده است.

هشت صبح با اشاره به اظهارات اخیر شهاب‌الدین دلاور رئیس هیئت طالبان در مسکو، نوشته است که این طرح را چهار ماه پیش توسط زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله فرستاده بوده است.

نویسنده هشت صبح همچنین به نقل از آقای دلاور نوشته که رهایی زندانیان طالبان، لغو نامهای رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد و حمله نکردن طالبان به مرکزهای ولایت‌ها نیز در پیشنهاد طالبان درج شده بود.

هشت صبح افزوده که برای تسریع و موثریت گفتگوهای صلح میان تیم‌های دولت و طالبان نیاز است که آدرس سومی به سطح ملی، منطقه‌ای یا بین‌المللی نقش میانجی را ایفا کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا به بررسی اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهوری امریکا پرداخته که گفته است این احتمال که حکومت واحدی افغانستان را اداره کند، بسیار کم است.

روزنامه این نکته را در سخنان آقای بایدن مهم دانسته که در پاسخ به این پرسش که پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، امریکا در زمینه تلفات غیر نظامیان در این کشور مسئول خواهد بود یا نه؟ چهار بار گفته است که "نخیر."

روزنامه ویسا با اشاره به افزایش نا امنی در افغانستان نوشته که حالا امریکا مسئولیت وضعیت در حال بدترشدن در این کشور را برعهده نمی‌گیرد و همچنین جو بایدن گفته که افغانستان کشور واحد نبوده و حکومت واحد آن را اداره کرده نمی‌تواند.

این روزنامه همچنین نوشته که به نظر می‌رسد کشورهای منطقه اکنون به نیت امریکا پی برده‌اند و تلاش می‌کنند که روند صلح افغانستان تسریع شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته است که جنگ افغانستان بسیار پیچیده شده و هیچ‌کس درباره پیچ‌و‌خم‌های آن آگاهی ندارد. به نوشته روزنامه، در حال حاضر در مورد وضعیت این کشور تحلیل‌های گیچ‌کننده و گوناگونی وجود دارد.

آرمان ملی افزوده که براساس توافقنامه صلح دوحه، طالبان باید به شهرهای بزرگ افغانستان حمله نکنند، اما به نوشته روزنامه، حمله به قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس نشان داد که طالبان از این توافقنامه تخلف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG