لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

مسیر: افغانستان به کدام سمت می‌رود؟


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بر وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان و سقوط مناطق و بندرهای تجاری به دست طالبان تمرکز کرده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود نوشته که طالبان ده‌ها ولسوالی در ولایت‌های مختلف را زیر کنترل خود درآورده و در تلاش اند تا بر مرکزهای ولایت‌ها تسلط بیابند.

به نوشته روزنامه، این گروه تاکنون چهار بندر تجاری را تصرف کرده و برخی بزرگ راه‌های اصلی را زیر کنترل خود درآورده اند.

در سرمقاله این روزنامه آمده که پیشرفت طالبان در دو ماه گذشته سبب آوارگی هزاران خانواده شده است و تصرف بندرهای تجاری مانع جریان عادی تجارت به ویژه از شمال به جنوب شده و ایران تجارت با افغانستان را متوقف کرده است.

به نوشته نویسنده سرمقاله، طالبان در هفته‌های اخیر تلاش کرده اند برخی مرکزهای ولایت‌ها را در شمال، شمال شرقی و جنوب زیر اداره خود در آورند.

هشت صبح از دولت انتقاد می‌کند و نوشته است، حکومت اقدامی که باید جلو پیشرویی‌های طالبان را می‌گرفت، انجام نداده است که این خود جسارت بیشتر به این گروه داده است.

اما پیشتر حکومت افغانستان گفته است، برخی ولسوالی‌ها برای حفاظت مردم از جای به جای دیگری انتقال داده شده است، که این به معنی فروپاشی ولسوالی‌ها نیست.

هشت صبح در نهایت پیشنهاد می‌کند، کشورهای که در قضیه افغانستان دخیل هستند باید اکنون فعال باشند، از جمله چین، روسیه، ایالات متحده و پاکستان می‌توانند بالای طالبان فشار وارد کنند تا این گروه به جنگ پایان داده و به مذاکرات صلح تن دهند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله خود نوشته است، طالبان ادعا کردند که در دو ماه گذشته ۱۵۰ ولسوالی را تصرف کرده اند، اما مقام‌های دولتی این ادعا را تکذیب کردند و گفتند که آن‌ها در برخی مناطق عقب‌نشینی تاکتیکی کرده‌اند و به زودی آن‌ها را باز می‌گیرند.

مسیر در سرمقاله خود با خط درشت نوشته: "طالبان تا مرکزهای برخی از ولایات رسیده اند که این سبب نگرانی مردم شده، مردم از اوضاع هراس دارند و اکنون همه می‌پرسند که افغانستان به کدام سمت می‌رود؟ "

نویسنده مقاله در پاسخ به این پرسش می‌نویسد که تغییرات در افغانستان غالباً غیرقابل پیش‌بینی بود که اوضاع به گونه چشمگیری تغییر کند و خلاف گذشته باشد.

مسیر در پایان نوشته، هر دو طرف باید این وضعیت را درک کنند، افغانستان نباید یکسر بسوی جنگ برود، دو طرف باید به جای جنگ به روی صلح تمرکز کنند، باید آتش‌بس برقرار شود، زندانیان باید آزاد شوند و همینگونه گام‌های دیگری برای هموار کردن راه به هدف صلح واقعی برداشته شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته "اوضاع امنیتی در افغانستان روز به روز بدتر می‌شود و مردم مجبور شده‌اند در بخش‌های زیر کنترل طالبان خانه‌های خود را ترک کنند."

به نوشته این روزنامه، طالبان قوانین سختگیرانه‌ای را در بخش‌های زیر اداره خود اعمال کرده‌اند.

نویسنده مقاله پیشنهاد می‌کند که مردم باید در برابر طالبان اسلحه برداشته و اجازه ندهند که افغانستان دوباره به دست این گروه بیفتد.

در پایان این سرمقاله، اشاره شده این مسوولیت همه مردم است که باید سهم خود را انجام دهند و در برابر طالبان بایستند.

XS
SM
MD
LG