لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

نهادهای حقوق بشر افغانستان: اکثر قربانیان جنگ غیرنظامیان اند


اجساد غیرنظامیان که در ماه رمضان سالجاری در یک حمله موتربمب در لوگر کشته شدند
اجساد غیرنظامیان که در ماه رمضان سالجاری در یک حمله موتربمب در لوگر کشته شدند

احمد شریف ۱۵ ساله حدود یک ماه پیش در روستای عمرزی در شهر مهترلام ولایت لغمان در نتیجۀ درگیری میان نیروهای امنیتی افغانستان و افراد طالبان از ناحیۀ دست زخمی شد.

گلوله‌ای به دست احمد شریف خورد و او را مجبور کرد که در شفاخانۀ ایمرجنسی در کابل تحت درمان قرار گیرد: "در لغمان جنگ بود و گلوله به دست من اصابت کرد. گلولۀ پیکا بود. دستم نسبت به گذشته بهتر شده، اما زیاد پندیده است. ما اکنون به کابل بیجا شده‌ایم."

شریف و خانواده‌اش به دلیل تشدید جنگ در لغمان، به کابل آواره شدند و اکنون در یکی از کمپ‌های آوارگان داخلی زندگی می‌کنند.

پدر شریف می‌گوید که به دلیل جنگ از زادگاهش آواره و با مشکلات زیادی مواجه شد.

او می‌گوید که افزون بر احمد شریف، پسر شش ماهه‌اش به نام مصطفی نیز زخمی شده است: "عصر بود و در مسجد در حال دعا کردن بودم که جنگ آغاز شد. این دو کودک من بیرون بودند. مادرشان در آشپزخانه مشغول پخت‌وپز بود. کودک خردم را به شریف دادم که در جریان جنگ زخمی شد. باز به شفاخانه انتقالش دادیم."

شریف و خانواده‌اش تنها قربانیان جنگ‌های اخیر نیستند، صدها غیر نظامی دیگر نیز در مناطق مختلف افغانستان به گونۀ مستقیم از جنگ متاثر شده‌اند.

منابع دولت و گروه طالبان از اظهار نظر در بارۀ تلفات غیرنظامی جنگ خودداری کردند، ولی منابع دولتی پیش از این تأکید کرده بودند که امنیت غیرنظامیان اولویت نظامیان دولتی است.

طالبان هم اظهارات مشابهی داشته‌اند، اما وضعیت قربانیان جنگ‌های اخیر نشان می‌دهد که به این تعهدات عمل نشده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان جنگ جاری در این کشور را نگران‌کننده دانسته و گفته که بیشتر قربانیان جنگ جاری غیرنظامیان هستند.

ذبیح الله فرهنگ، مسئول بخش رسانه‌های این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که کمیسیون روی گزارش شش ماهۀ خود در باره تلفات غیرنظامیان کار می‌کند که به زودی منتشر خواهد شد.

سازمان حقوق بشر افغانستان هم نگرانی مشابهی را مطرح کرده است.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

‎لعل‌گل لعل، رئیس این سازمان به رادیو آزادی گفت: "با گذشت هر روز جنگ در کشور افزایش می‌یابد. این سبب می‌شود که مردم ملکی کشته شوند، به جان و به مال آنان زیان وارد می‌شود. از مناطق اصلی‌شان هم بی‌جا می‌شوند. این چیزی است که براساس حقوق بشری جنایت جنگی گفته می‌شود."

درخواست آقای لعل و خانوادۀ احمد شریف از حکومت افغانستان و طالبان این است که به اصول جهانی جنگ توجه کنند و به جنگ و خشونت‌ها نیز پایان دهند.

‎از اول ماه می به این‌سو که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شده، جنگ در این کشور نیز تشدید یافته است.

XS
SM
MD
LG