لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

پاکستان: می‌خواهیم شریک صلح در افغانستان باشیم نه جنگ


چوهدری فواد حسین، وزیر اطلاعات و نشرات پاکستان
چوهدری فواد حسین، وزیر اطلاعات و نشرات پاکستان

مقام‌های پاکستانی می‌گویند، اسلام آباد وضعیت فعلی در افغانستان را بگونۀ جدی ارزیابی می‌کند.

مقام‌های پاکستانی روز گذشته (۱۲ جولای) یک بار دیگر تعهد شان را در مورد حمایت از افغانستان با ثبات و صلح‌آمیز تکرار کردند و گفتند که اسلام آباد می‌خواهد شریک صلح در افغانستان باشد نه مناقشه.

چوهدری فواد حسین، وزیر اطلاعات و نشرات، حماد اظهر وزیر انرژی و شهزاد اکبر، مشاور خاص صدراعظم پاکستان روز گذشته در یک نشست خبری در اسلام آباد حضور یافتند و در مورد وضعیت جاری در افغانستان با رسانه‌ها گفتگو کردند.

چوهدری فواد حسین، وزیر اطلاعات و نشرات پاکستان گفت که اسلام آباد وضعیت جاری در افغانستان را تحت بررسی جدی قرار داده و خواستار تامین صلح و ثبات در آن کشور است.

چوهدری فواد حسین، وزیر اطلاعات و نشرات پاکستان
چوهدری فواد حسین، وزیر اطلاعات و نشرات پاکستان

او گفت که موقف حکومت پاکستان به رهبری عمران خان در قبال افغانستان بسیار واضح است و با درنظر داشت همین موقف ما به تحولات می‌نگریم.

فواد حسین می‌گوید: "همان‌طوری که صدراعظم عمران خان در سخنرانی خود در مورد پالیسی این کشور گفت که ما در صلح افغانستان شریک خواهیم بود اما در مناقشۀ آن کشور شریک نخواهیم بود، همین پالیسی واضح حکومت است که از سوی کابینه مرکزی هم مورد تایید قرار گرفته و همۀ احزاب سیاسی هم از همین پالیسی اسلام آباد در قبال افغانستان حمایت کردند و با درنظرداشت همین پالیسی ما به پیش می‌رویم."

چوهدری فواد حسین تاکید کرد که کشورش خواهان نظام همه شمول در افغانستان است.

نقش پاکستان در روند صلح همسایه‌اش افغانستان همواره بارز خوانده شده. مقام‌های افغان و امریکایی بارها از پاکستان خواسته اند که با استفاده از نفوذ خود بر طالبان، این گروه را آمادۀ مذاکرات کند.

اخیراً با شدت گرفتن نا امنی‌ها در نقاط مختلف افغانستان، بحث نقش اسلام آباد در روند صلح افغانستان و نفوذ این کشور بر طالبان یک بار دیگر داغ شد و مقام‌های بلند رتبه افغان، این کشور را به حمایت از گروه طالبان متهم کردند.

در آخرین مورد امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان روز گذشته در صفحه رسمی فیس بوکش نوشت که اردوی پاکستان گروه طالبان را رهنمایی می‌کند.

او ادعا کرد که نیروهای تعلیم دیده طالبان به صورت مستقیم از جانب مفرزه‌ها و هسته‌های خاص ستر درستیز پاکستان از پشاور، کویته و نقاط دیگر رهنمایی می‌شوند.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

پاکستان همواره اتهام‌ها در مورد حمایت از گروه طالبان را رد کرده.

چوهدری فواد حسین، وزیر اطلاعات و نشرات پاکستان می‌گوید که تلاش‌های کشورش برای تامین صلح و ثبات در افغانستان ادامه دارد و این تلاش‌ها از سوی جامعه‌ی جهانی هم ستوده شده.

فواد حسین گفت: "وضعیت جاری افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کنیم و وزیر خارجه پاکستان در همین مورد بیرون از کشور سفر کرده و به زودی صدراعظم عمران خان هم به کشورهای آسیای مرکزی می‌رود و این سفر هم از اهمیت زیاد برخوردار است زیرا در مورد افغانستان صحبت خواهد شد."

پاکستان بارها تاکید کرده که این کشور در روند صلح افغانستان عملکرد صادقانه دارد و نباید مقام‌های افغان اسلام آباد را به حمایت از گروه طالبان متهم کند.

اما امرالله صالح در پیام فیس بوکی دیروزش گفته که در حال حاضر تجهیزات نظامی را که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در اختیار دارند، پیشرفته‌تر از سلاح‌های است که پاکستان در دسترس طالبان قرار داده.

مقام‌های افغان در برخی موارد از موجودیت جنگجویان پاکستانی در صفوف گروه طالبان هم خبر داده اند.

XS
SM
MD
LG