لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

خواست شبکه زنان افغان از طرفین درگیر جنگ: به میز مذاکره برگردید


شبکه زنان افغان از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته که به میز مذاکره برگردند و به خشونت‌ها پایان دهند.

این شبکه غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان را از قربانیان اصلی جنگ دانسته و از حکومت خواسته که نگذارد دستاوردهای دو دهه گذشته قربانی جنگ شود.

بانویی که نخواست نام اصلی‌اش به دلیل تهدیدهای امنیتی ذکر شود٬ از زندگی در زیر کنترل طالبان در زادگاهش در ولسوالی شیرین‌تگاب ولایت فاریاب روایت می‌کند.

او می‌گوید از چهار سال بدین سو بیشتر محل‌های ولسوالی شیرین‌تگاب به دست طالبان افتاده است و تنها فرماندهی پولیس این ولسوالی به دست حکومت بود که آن را نیز یک هفته پیش گرفتند.

آنچه این بانو می‌گوید٬ شبیه قصه‌های ۲۰ سال پیش، زمان رژیم طالبان است؛ از آوار‌گی مردم گرفته تا وضع محدودیت بر آموزش زنان و فعالیت‌های مردان.

آرشیف٬ رویارویی نیروهای افغان با طالبان در فاریاب
آرشیف٬ رویارویی نیروهای افغان با طالبان در فاریاب

به گفته او، دختران در شیرین‌تگاب تا صنف چهارم حق تحصیل دارند و حتی برخی دختران به‌اجبار به نکاح طالبان درآمده‌اند.

می‌گوید: "پیش از آمدن طالبان اینجا امن‌ترین ولسوالی بود، اما بعد از این که طالبان آمدند، مردم آواره شدند. به ولایت‌های مزار و جوزجان مهاجر شدند. خانه‌ها ویران شد. چهار سال است از طرف شب برق ندارند. سه وقت نان‌شان سر مردم است. محفل خوشی به اجازه آن‌هاست. دختران را بخود نکاح کردند. مکاتب را بستند. تا صنف چهار اجازه درس دادند."

این روایت نگرانی بیشتر زنان کشور در این روزها است.

در شرایطی که جنگ شدت گرفته و ولسوالی‌ها هر روز یکی پی دیگر به دست طالبان سقوط می‌کند، زنان بیشتر از گذشته نگران بازگشت به گذشته هستند.

برای بازتاب این دیدگاه‌ها، شبکه زنان افغان روز سه‌شنبه (۲۲ سرطان) در اعلامیه‌ای از طرف‌های جنگ در افغانستان خواست تا به میز مذاکره برگردند و به خشونت‌ها پایان دهند.

فرشته فرح، عضو این شبکه گفت که قربانیان اصلی جنگ افراد غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان هستند. او از حکومت ‌خواست که نگذارد دستاوردهای زنان قربانی جنگ شود.

فرح افزود: "از هر دو طرف می‌خواهم این خشونت‌ها را ختم و آتش‌بس کنند. کشتار مردم ملکی و زنان و کودکان را بند کنند، مذکرات را شروع کنند تا صلح دوامدار در کشور ما حاکم شود."

زنان افغان بر حفاظت از دست‌آوردهای پسا طالبان در گفتگوهای صلح تاکید دارند
زنان افغان بر حفاظت از دست‌آوردهای پسا طالبان در گفتگوهای صلح تاکید دارند

همچنین مسعوده کوهستانی فعال عرصه حقوق زنان در کابل گفت: "نگرانی زنان افغان نگرانی تمام مردم است، در ۲۰ سال زنان به قله‌های بلند رسیدند، اما طالبان با ادامه جنگ مردم را به پروسه صلح را بی‌باور ساختند. باید آتش‌بس کنند و دست از وحشت بردارند."

این در حالی‌ست که طالبان در اعلامیه‌ای وضع محدودیت در مناطق زیر اداره خود را تکذیب کرده و تبلیغات دانسته است.

ذبیح‌الله مجاهد با نشر این اعلامیه در صفحه توییتر خود گفته که در مناطق زیر اداره این گروه، کسی اجازه ندارد با هیچ‌کس برخورد زشت کند یا قوانین خودسرانه درباره روش زندگی زنان و مردان وضع کند.

طالبان در حالی این اعلامیه را نشر کردند که در هفته‌های اخیر نگرانی‌ها از وضع محدودیت‌های شدید برای زنان در مناطق زیر اداره این گروه شدت گرفته و زنان افغان از راه‌های مختلف در تلاش حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر‌شان هستند و تاکید دارند به عقب برنخواهند گشت.

XS
SM
MD
LG