لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

باشنده‌های قندهار سه صد واحد خون برای زخمی‌های جنگ اهدا کردند


آرشیف، اهدای خون از سوی مردم
آرشیف، اهدای خون از سوی مردم

بخش اعظم زخمیان جنگ‌های روز افزون در قندهار و حوزه جنوب غرب به شفاخانه میرویس منتقل می‌شوند.

اکثر زخمی ها شدیداً به خون نیاز دارند.

ده‌ها باشنده قندهار برای رفع این نیاز طی دو روز گذشته به شفاخانه رفتند و برای اهدای خون صف بستند.

جوانانی اندوهگین از خشونت‌ها؛ می‌گویند که برای نجات جان مردم خون اهدا می‌کنند.

زمری څرگند: باشنده قندهار: "در این شرایط جنگی مردم بسیار آسیب دیده اند. نیاز شدید به خون دارند. شما در جریان هستید که زخمیان جنگ‌های قندهار و حوزه جنوب غرب و همچنان متضررین حادثات ترافیکی به این شفاخانه منتقل می‌شوند. برای اینکه ما همکاری را با این مردم انجام داده باشیم اینجا آمدیم تا خون خود را برای شان اهدا کنیم."

پاکت های خون اهدا شده
پاکت های خون اهدا شده

محمد داوود فرهاد رئیس شفاخانه میرویس به رادیو آزادی گفت که سه صد یونیت/واحد خون جمع شده و در حال حاضر برای مداوای زخمیان کفایت می‌کند.

برای هر مریض به گونه اوسط تا چهار و نیم یونیت خون نیاز است و این اندازه برای کسانی که بیشتر خون ضایع کرده اند بالا می‌رود.

گروه طالبان با آنکه در مورد حملات شان بر شهر قندهار تبصره‌ای نکرده اند اما مسئولان محلی در قندهار می‌گویند که جنگجویان طالب بر نواحی پانزدهم، نهم، ششم و یازدهم شهر حملاتی را آغاز کرده اند.

جنگ در شهر کندهار
جنگ در شهر کندهار

نیروهای دولتی نیز از یک هفته به این‌سو برای دفع این حملات دست به کار شده اند.

تشدید جنگ ها مردم را نگران ساخته است.

محمد داوود بشردوست باشنده دیگر فندهار می‌گوید: "یک فاجعه است. مردم فرار می‌کنند. خون است و زخمی است که همه جا را گرفته. زنان و کودکان پا برهنه از خانه های شان بیرون می‌شوند."

شمار زیادی از زخمی‌ها مردم ملکی هستند.

محمد؛ زخمی و بستری از طرف‌های درگیر می‌خواهد جنگ را متوقف سازند: "هاوان بر خانه ما اصابت کرد. کودکان، زن و مرد با هم نشسته بودیم. من و دو برادرم با مادرم زخمی شدیم. حالا خوب هستم. در یک قریه با هم هستند. یک خانه از طالب و دیگری از حکومتی است پس چه معنی دارد که جنگ تشدید می‌یابد. هر طرف که توان ندارد پس چرا این روز و حال را بر سر ما می‌آورد."

زخمی ها در شفاخانه کندهار
زخمی ها در شفاخانه کندهار

مسئولان شفاخانه میرویس می‌گویند که در دو روز گذشته بیش از صد زخمی به این شفاخانه منتقل شده اند.

در کل آمار زخمی‌های منتقل شده طی یک هفته نزدیک به یک و نیم صد نفر می‌رسد که اکثر شان ملکی هستند. حدود بیست جسد نیز به شفاخانه منتقل شده اند.

با آغاز روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان جنگجویان گروه طالبان حملات شان را بالای ولسوالی‌ها و شهرها تشدید بخشیده اند.

مقامات افغان اما اطمینان می‌دهد که نیروهای دفاعی و امنیتی توانایی دفع این حملات را دارند و به گروه طالبان اجازه پیشروی نخواهند داد.

XS
SM
MD
LG