لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

مسیر درباره اظهارات اخیر حامد کرزی تبصره کرده است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های امروز افغانستان تحولات اخیر در گفتگوهای صلح، از جمله اظهارات روز سه‌شنبه حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین را امروز در سرمقاله خود پوشش گسترده داده‌اند.

  • هشت صبح

هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است که دولت افغانستان در ۲۵م سرطان یک هیئت صلح به رهبری عبدالله عبدالله که شامل اعضای دولت، احزاب و اقوام است را به قطر می‌فرستد.

در سرمقاله آمده که در هفته‌های پسین، گفتگوهای صلح بین طالبان و نمایندگان دولت افغانستان در قطر پیشرفت داشته و درباره موضوعات مورد علاقه، دو طرف تبادل نظر کرده‌اند.

در سرمقاله همچنین آمده که دو طرف توافق کردند که قانون اساسی را اصلاح کنند و کمیسیون مشترک برای تعدیل قانون، تهیه نقشه راه صلح و حکومت موقت تشکیل دهند.

به گفته نویسنده، دولت افغانستان مدت‌هاست که تلاش کرده است تا زمینه گفتگوهای رو در رو میان مقام‌های افغانستان و طالبان را فراهم کند که پاکستان در این باره به اشرف غنی، عبدالله عبدالله و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین وعده هم داده است.

به نوشته سرمقاله‌نویس هشت صبح، دولت افغانستان و طالبان واقعیت جامعه افغانستان هستند، امکان از بین بردن یک‌دیگر آن‌ها وجود ندارد، از این رو در مذاکرات صلح و پایان جنگ نباید هیچ تأخیری وجود داشته باشد.

در پایان سرمقاله تاکید شده که مقام‌های بلندپایه حکومت افغانستان و طالبان باید مذاکرات صلح را به مسیر درست ببرند، زیرا افغانان انتظار ندارند که یکی از طرف‌ها با خودخواهی مردم را از آینده ناامید کنند.

  • مسیر

روزنامه مسیر به نقل از سخنان دیروز آقای کرزی نوشته است که با خطاب به مردم گفت، مذاکرات جدی صلح به زودی آغاز می‌شود و به نتیجه‌ای خواهد رسید. او همچنین گفته است که اوضاع بهتر می‌شود و مذاکرات صلح نتیجه خواهد داد.

نویسنده همچنین به نقل از حامد کرزی از طالبان و حکومت خواسته که جنگ را متوقف کنند، زیرا این یک توطیه خارجی‌هاست و برای خنثی کردن آن باید صلح برقرار شود.

سرمقاله‌نویس مسیر نیز نوشته که، اکنون هر دوطرف درگیر باید توطیه را درک کنند و به جای جنگ بر روی صلح تمرکز کنند.

در پایان سرمقاله، تاکید شده که هر دو طرف درگیر باید جنگ، گفتگو و ذهنیت جنگ را متوقف کرده و به جای آن گفتگوهای صلح، عمل و ذهنیت را اتخاذ کنند تا از توطیه‌های خارجی هم آن‌ها و هم افغانستان نجات یابد.

  • اطلاعات روز

روزنامه اطلاعات روز، در سرمقاله خود نوشته که منطقه مالستان پس از روزها مقاومت به دست طالبان سقوط کرد.

به گفته نویسنده، مالستان در سال‌های اخیر یکی از امن‌ترین ولسوالی‌های غزنی بوده است، اما زیر نظر جدی طالبان قرار داشت.

در پایان مقاله، واگذاری مسوولیت ولایت‌های بامیان و دایکندی به مدیران باتجربه یک گام مفید است، گامی که به گفته نویسنده، می‌تواند بقای حکومت را در جغرافیا تضمین کند.

حکومت تازه اعلام کرده که جنرال مراد علی مراد را در ولایت دایکندی و طاهر زهیر را در ولایت بامیان به عنوان والی گماشته است.

XS
SM
MD
LG