لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۳۲

تلاش‌های تازه برای تسریع گفت‌وگوهای صلح؛ "یک هیئت از کابل به قطر می‌رود"


مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در قطر. 12.9.2020
مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغان‌ها در قطر. 12.9.2020

دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای تحقق گفت‌وگوهای صلح به راه افتاده است.

قرار است هیئتی متشکل از برخی مقام‌های حکومتی و سیاست‌مداران مطرح افغانستان برای تسریع گفت‌وگوهای صلح به قطر بروند.

برخی منابع آگاه در حکومت به رادیو آزادی گفتند که قرار است این هئیت جمعه آینده به دوحه سفر کند.

منابعی که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نام‌شان گرفته شود، گفتند که هدف از این سفر تلاش برای از سرگیری گفت‌وگوها میان حکومت افغانستان و طالبان و تسریع آن است.

به گفته منابع، در این هیئت عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین، سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح، یونس قانونی، محمد محقق، کریم خلیلی، فاطمه گیلانی، عبدالرشید دوستم، گلبدین حکمتیار و سلام رحیمی حضور دارند.

سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و محمد محقق مشاور رئیس جمهور در امور امنیتی، در پیامی کتبی به رادیو آزادی، عضویت‌شان در این هیئت را تأیید کرده‌اند.

محمد محقق
محمد محقق

آقای محقق همچنین تأیید کرد که این هیئت جمعه به قطر خواهد رفت، اما در بارۀ جزئیات سفر و نام‌های دیگر اعضای هیئت توضیحی نداد.

با این‌حال، طالبان از سفر احتمالی هیئت استقبال کرده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، به رادیو آزادی گفت که مذاکرات پیش از این آغاز شده و اگر شخصی برای حل مشکلی بیاید، آنان آماده گفت‌وگو هستند.

این در حالی است که در دو هفته گذشته، نشست‌های منظمی میان گروه‌های تماس هیئت‌های مذاکره کننده حکومت و طالبان در دوحه برگزار و بحث در مورد موضوعات اصلی صلح آغاز شده‌است.

در همین‌حال، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در سفر تازه‌اش به قطر، با هیئت‌های مذاکراتی دو طرف دیدار و بر لزوم تسریع در گفت‌وگوهای صلح تأکید کرده‌است.

"به زودی شاهد آغاز مذاکرات جدی صلح خواهید بود"
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:28 0:00

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفتند که گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان به‌زودی تسریع خواهد شد.

این تلاش‌ها در حالی‌است که همزمان با خروج نیروهای خارجی از اول ماه می گذشته، خشونت در افغانستان شدت گرفته و حکومت این کشور و طالبان از دست به دست شدن برخی ولسوالی‌ها خبر می‌دهند.

قرار است خروج نیروهای خارجی از افغانستان در آخر ماه آگست پایان یابد.

XS
SM
MD
LG