لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

آریانا سعید: زنان افغان برای خودکفایی اقتصادی تلاش کنند


آریانا سعید مرکز تجاری لباس های افغانی را در کابل افتتاح کرد.
آریانا سعید مرکز تجاری لباس های افغانی را در کابل افتتاح کرد.

در میان موجی از نگرانی‌ها از آینده ناروشن در افغانستان، آریانا سعید هنرمند شناخته‌شده افغان زنان کشورش را به تلاش در راستای خودکفایی اقتصادی تشویق کرد.

خانم سعید در مراسم افتتاح مرکز تجاری لباس‌های افغانی در کابل به رادیو آزادی گفت که او امیدوار به آینده روشن در افغانستان است: "آرزوی من این بود که در پهلوی هنر بتوانم سرمایه‌گذاری داشته باشم آن هم در افغانستان باشد. پیامم به خانم ها این است که هیچ وقت خود را از دست ندهند و کوشش کنند که خودکفا باشند درس بخوانند، کار بکنند و چرا افغانستان باید در صد سال قبل قرار داشته باشد."

خانم سعید یک مرکز تجاری برای طراحی، نمایش و فروش لباس‌های سنتی افغانی با سرمایه شخصی‌اش در مرکز کابل افتتاح کرد.

در مراسم افتتاح این مرکز شماری از هنرمندان، بانوان جوان تجارت‌پیشه و خبرنگاران شرکت داشتند.

در مراسم افتتاح این مرکز تجاری شماری از بانوان جوان لباس‌های افغانی را که آریانا سعید و تیم همکارش طراحی کرده بودند، به تن کردند و رژه رفتند.

در این حال شماری از بانوان تاجر در مراسم افتتاح این مرکز تجاری از طرف‌های درگیر جنگ خواستند که دست از جنگ بردارند و برای زنان زمینه کار بیشتر را فراهم سازند.

آریانا سعید با شماری از زنان سرمایه گذار در کابل
آریانا سعید با شماری از زنان سرمایه گذار در کابل

فهیمه یکی از زنان سرمایه گذار گفت: "ما یک نسل جدید هستیم. خواهان آمدن صلح در کشور هستیم. بگذارند زنان تحصیل بکنند و کار بکنند. من به عنوان خانمی که در عرصه تجارت سرمایه‌گذاری کرده ام، نمی‌دانم آینده ما چه خواهد شد. هیچ کسی آینده را تضمین نمی‌تواند."

این در حالی است که با توجه به ناامنی موجود و دست به دست شدن برخی از ولسوالی‌ها میان طالبان و دولت، نگرانی‌ها در میان مردم به‌ویژه زنان افزایش یافته است.

با این حال، کسانی هم هستند مانند آریانا سعید که امیدوارند اگر وضعیت موجود با حمایت دولت افغانستان و جامعه جهانی ادامه یابد، نه تنها دستاوردهای دو دهه گذشته حفاظت خواهد شد، بلکه پیشرفت‌های بیشتری به دست خواهد آمد. او با همین امیدواری تجارت جدیدی در کابل باز کرده است.

XS
SM
MD
LG