لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

نشست تاشکند؛ اشرف غنی با همتای ازبیک‌اش روی همکاری‌های دو جانبه گفتگو می‌کند


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و همتای ازبیک‌اش شوکت میرضیایف
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و همتای ازبیک‌اش شوکت میرضیایف

انتظار می‌رود نمایندگان اتحادیۀ اروپا و امریکا نیز در گردهمایی اتصال منطقه‌ای که امروز در تاشکند آغاز می‌شود، اشتراک کنند.

اجلاس بین‌المللی "آسیای میانه و جنوبی؛ اتصال منطقه‌ای، فرصت‌ها و چالش‌ها" امروز (۱۵ جولای) در تاشکند آغاز می‌شود. برعلاوه رئیس جمهور اشرف غنی، نمایندگان و رهبران بیش از ۴۰ کشور و سازمان‌های بین‌المللی در این گردهمایی اشتراک می‌کنند.

دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت: "رئیس جمهور افغانستان در مجلس آسیای میانه و جنوبی و اتصال منطقه‌ای شرکت می‌کند. در حاشیۀ این کنفرانس رئیس جمهور افغانستان با رئیس جمهور ازبیکستان و مقامات آن کشور ملاقات خواهند داشت. و هدف ملاقات‌ها همکاری دو جانبه میان افغانستان و ازبیکستان است و بحث‌ها بیشتر روی همکاری اقتصادی متمرکز خواهد بود."

دوا خان مینه‌پال، رئیس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان
دوا خان مینه‌پال، رئیس مرکز رسانه‌های حکومت افغانستان

ازسوی دیگر قصر سفید می‌گوید که الیزابیت شیرود راندال، مشاور امنیت داخلی قصر سفید از جانب ایالات متحده در این اجلاس اشتراک می‌کند.

آژانس خبررسانی اسوشیتد پرس گزارش می‌دهد که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص امریکا نیز احتمال دارد در این گردهمایی سهم گیرد.

هیئت مقام‌های امریکا با رهبران پنج کشور آسیای میانه و اتریش، جمهوریت چک، هنگری، سلواکیا، و سلووینا و دیگر اطراف منطقه‌ای دربارۀ وضعیت امنیتی در افغانستان گفتگو خواهند کرد.

اتحادیۀ اروپا نیز می‌خواهد که در حاشیۀ این اجلاس دربارۀ امنیت افغانستان گفتگوهایی داشته باشد.

جوزیپ بوریل، رئیس ادارۀ سیاست خارجی و امنیت اتحادیۀ اروپا روز دوشنبه در بروکسل گفت که در اجلاس تاشکند با مقام‌های افغانستان روی چگونگی ادامۀ حمایت از حکومت این کشور بحث و گفتگو می‌کند.

بوریل افزود: "وضعیت افغانستان اگر نیروهای غربی در آنجا باقی می‌مانند یا از آنجا خارج می‌شوند، تغییر خواهد کرد. اما این تصمیم امریکاست که دیگر کشورهای غربی نیز آن را دنبال کردند و ما می‌بینیم که چگونه می‌توانیم به حمایت خود از حکومت افغانستان بدون حضور نظامیان خود در آنجا ادامه دهیم. و این موضوعی‌ست که من در پایان این هفته در ملاقات خود با رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی در تاشکند مورد بحث قرار خواهم داد."

جوزیپ بوریل، رئیس سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا
جوزیپ بوریل، رئیس سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا

نگرانی کشورهای آسیای میانه بعد از پیشروی‌های اخیر طالبان در شمال افغانستان افزایش یافت.

در نشست دیروز وزیران خارجۀ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه نیز دربارۀ وضعیت امنیتی افغانستان بحث و گفتگو شد.

سراج‌الدین مهرالدین، وزیرخارجۀ تاجیکستان در این نشست گفت: "سازمان همکاری‌های شانگهای از تلاش‌های مردم افغانستان برای صلح و انکشاف اقتصادی، مبارزه علیه تروریزم، افراط‌گری و کاروبار مواد مخدر حمایت می‌کند. کشورهای عضو این سازمان ضمن تلاش‌های بین‌المللی برای حل نزاع در افغانستان با تلاش‌های محوری و هماهنگ‌کنندۀ ملل متحد هم‌نظر است."

حکومت افغانستان به این باور است که این کشور چهارراه اتصال آسیای جنوبی و آسیای میانه است و امنیت منطقه را از طریق همکاری‌های اقتصادی می‌توان تامین کرد.

XS
SM
MD
LG