لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

آرمان ملی: طالبان در مناطق تحت کنترول‌شان موسیقی را ممنوع کرده‌اند


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های امروز افغانستان پوشش گسترده‌ای به حمله‌های طالبان در افغانستان و دیگر بخش‌های این کشور داده است. در کنار این منع شدن موسیقی در بخش‌های زیر اداره این گروه نیز در این روزنامه‌ها بازتاب یافته است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله خود نوشته است، در بخش‌های زیر کنترل طالبان جایی که آن‌ها قوانین خود را اجرا می‌کنند، موسیقی ممنوع شده است.

به گفته نویسنده، آنچه در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، نقض حقوق بشر در بخش‌های زیر کنترل طالبان را نشان می‌دهد.

نویسنده مقاله تأکید می‌کند که سازمان‌های حقوق بشری باید در این باره تحقیق کنند و واقعیت را نشان دهند.

  • هیواد

روزنامه هیواد، از اعتراض‌ها در پاکستان در حمایت از طالبان انتقاد کرده و برعکس، اعتراض‌ها در افغانستان برای حمایت از حکومت افغانستان را ستوده است.

در سرمقاله این روزنامه آمده است، خیزش‌های مردمی در برابر طالبان در افغانستان هنگامی آغاز شد که این گروه شروع به تخریب دارایی عامه کرد.

به گفته نویسنده، طالبان متعهد به صلح نیستند، درگیری‌ها را تشدید کرده، حمله‌های خود را شدت بخشیده و دارایی عامه را نابود کرده‌اند.

نویسنده تأکید می‌کند که پاکستان باید از این پس اوضاع افغانستان را درک کند و در کنار حکومت و مردم افغانستان باشد، در غیر این صورت آتش کنونی در افغانستان به خانه‌های آن‌ها نیز خواهد رسید.

  • ویسا

ویسا، می‌نویسد که وضعیت مردم افغانستان به عنوان یک ملت روز به روز در حال خراب شدن است، جنگ طولانی دارای مادی و معنوی ملت ما را از بین برد، برخوردهای که پیشتر عیب دانسته می‌شد اکنون باعث افتخار است.

همان‌طور که در مقاله اشاره شده است، حکومتداری به جای خدمت به مردم به گرد آوری امتیازات و تبلیغ فیس‌بوک محدود شده است.

به گفته نویسنده، در هر ولایت که اوضاع امنیتی بدتر شده والیان یونیفورم نظامی بر تن می‌کنند، اسلحه می‌بردارند، درحالی که در موترهای سرد دارای ایرکندیشن تا یک دشت می‌روند، درحالی‌که از سوی محافظان زیر پوشش امنیتی اند افزون به افراد مسلح، تصویر برداران با آنان همراه می‌باشند، چند تا عکس می‌گیرند و در فضای مجازی فیسبوک به اشتراک می‌گذارند و دوباره به دفتر کار خود می‌روند.

در ادامه سرمقاله آمده که به دلیل وضعیت کنونی و جنگ روز به روز فقر در این کشور در حال افزایش است، شمار آوارگان افغان از چهار و نیم میلیون نفر فراتر رفته و جوانان در حال فرار از کشور هستند.

نوسینده سرمقاله تاکید می‌کند، برای رهایی از این چالش‌ها تنها یک راه است آن هم صلح و پایان برادرکشی.

XS
SM
MD
LG