لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۴

زنان بدخشان و محدودیت‌های طالبان؛ بدون محرم و برقع از خانه بیرون شده نمی‌توانیم


آرشیف، یک زن برقع‌پوش و کودکش در بدخشان
آرشیف، یک زن برقع‌پوش و کودکش در بدخشان

شماری از فعالان حقوق زن در ولایت بدخشان از حضور جنگجویان طالب در بخش‌های این ولایت اظهار نگرانی می‌کنند.

این بانوان می‌گویند که پس از سقوط ولسوالی‌ها بدست طالبان فعالیت آنان در بیرون از خانه کاهش پیدا کرده است.

ناجیه سروش ۲۸ ساله از یک دهه به این‌سو به عنوان فعال جامعه مدنی و حقوق زن در جامعه سنتی مثل بدخشان فعالیت می‌کند. خانم سروش در کنار فعالیت‌های اجتماعی شش سال قبل رادیویی را زیر نام رادیو صدای بانوان، ویژه بانوان بدخشان ایجاد کرد.

او می‌گوید که پس از سقوط ولسوالی‌های بدخشان و رسیدن جنگجویان طالب در دروازه‌های شهر فیض آباد٬ فعالیت‌های اجتماعی او در بیرون از خانه با نگرانی‌های امنیتی و هشدارها روبرو شده است.

خانم سروش نگران آینده خود است: "ما وقتی که در بازار می‌رویم افراد عادی و حتی دکانداران به ما صدا می‌زنند و می‌گویند که امروز روز آخرتان است فردا طالبان می‌آیند و شما را به توپ بسته می‌کنند. شما را دار می‌کشند و شما را از زبان آویزان می‌کنند، شما بی دین هستید، این سخن‌ها واقعا ما را سخت نگران کرده است."

آرشیف٬ عملیات نیروهای افغان در بدخشان
آرشیف٬ عملیات نیروهای افغان در بدخشان

در کنار خانم سروش برخی از فعالان حقوق زن که مصروف کارهای اجتماعی در بیرون از خانه بودند و اکنون زیر حاکمیت طالبان آمده اند از محدودیت‌های این گروه برای زنان سخن می‌گویند.

بانوی از ولسوالی کشم بدخشان با نام مستعار فروزان به رادیو آزادی می‌گوید که پس از تصرف این ولسوالی بدست جنگجویان طالب، زنان بدون محرم و بدون برقع به بیرون از خانه رفته نمی‌توانند.

فروزان گفت: "فعلا که طالبان آمده است ما خیلی محدودیت داریم، بیرون بدون محرم رفته نمی‌توانیم چادری می‌پوشیم. من مثل گذشته فعالیت‌های اجتماعی‌ام را انجام داده نمی‌توانم، کارمندان دولتی به وظیفه رفته نمی‌توانند."

از سوی هم مسوولان کمیسیون حقوق بشر بدخشان می‌گویند که گروه طالبان محدودیت‌های زیاد برای زنانی‌که در بیرون از خانه کار می‌کنند٬ وضع کرده است.

عارفه نوید٬ رییس کمیسیون حقوق بشر بدخشان می‌گوید که گروه طالبان آنچه را که درباره زنان گفته بودند٬ عمل نکردند.

بانو نوید افزود: "طالبان اعلامیه پخش کردند که زنان بدون محرم از خانه بیرون نشوند. مفکوره طالبانی را بالای زنان تطبیق کرده روان هستند. ما ازین وضعیت خیلی نگران هستیم."

عارفه نوید٬ رییس کمیسیون حقوق بشر در بدخشان
عارفه نوید٬ رییس کمیسیون حقوق بشر در بدخشان

اما ذبیح‌الله مجاهد٬ یک سخنگوی طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که آنان هیچ محدودیت بر زنان وضع نکرده‌اند.

جنگجویان طالب در کمتر از دو ماه گذشته موفق شدند که از میان ۲۷ ولسوالی بدخشان ۲۶ آن را تصرف کنند.

در ولسوالی‌هایی که هم اکنون طالبان حضور دارند، به استثنای داکتران زن، دیگر خانم‌هایی که در نهادهای خارجی و یا دولت کار می‌کردند٬ تاکنون به وظیفه نرفته اند.

اکنون ناجیه و فروزان و دیگر زنان بدخشان انتظار دارند که وضعیت امنیتی این ولایت تغییر مثبت کند تا آنان در فضای آرام مثل روزهای گذشته به کارهای روزمره‌شان ادامه دهند.

اما این ارزوی آنان چی وقت به حقیقت مبدل می‌شود، پرسشی است که گذر زمان به آن پاسخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG