لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

محب: دستاوردهای سریع طالبان برای حکومت افغانستان حیرت‌انگیز است


شماری از نیروهای گروه طالبان
شماری از نیروهای گروه طالبان

با حمله‌های اخیر طالبان به کندهار، حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور گفته که دستاوردهای سریع طالبان برای دولت افغانستان حیرت‌انگیز است.

آقای محب در مصاحبه با رادیوی ملی امریکا (ان،پی،آر) گفته که سرعت طالبان در تصرف ولسوالی‌ها و بندرهای مرزی حیرت‌انگیز بوده‌است.

به دنبال تصرف ده‌ها ولسوالی و برخی بندرهای مرزی از سوی طالبان، حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور، پیش‌رفت طالبان در این کشور را "حیرت‌انگیز" توصیف کرده‌است.

آقای محب گفته که طالبان در تصرف ولسوالی‌ها و حتا برخی بندرهای تجاری به‌گونه سریع عمل کرده‌اند، اما از جهت‌های مختلف توسط نیروهای امنیتی افغانستان توقف یافته‌است.

محب در مصاحبه تازه‌اش با رادیو ملی امریکا (ان،پی،آر) گفته که تصرف بندرهای مرزی توسط طالبان غیرمنتظره بود و جنگ تبلیغاتی طالبان پس از تصرف برخی از ولسوالی‌ها تاثیر گذار بوده‌است.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

آقای محب افزود: "آن‌ها، یعنی طالبان برای تصرف شهرها می‌جنگند. تصرف برخی از بندرهای مرزی برای ما تعجب‌آور بود، زیرا آن چیزی نیست که انتظار داشتیم. پس از تصرف برخی از ولسوالی‌های ویژه، جنگ تبلیغاتی طالبان اثر گذاشته‌است. بنابراین من فکر می‌کنم که بر روحیه برخی نیروها تاثیر کرده‌است. آن‌ها به چند شهر حمله کرده‌اند، اما بدون پیشرفت زیاد، زیرا مقاومت شدیدی در برابر آن‌ها وجود دارد."

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور غنی همچنین گفته که آن‌ها از پیش‌روی سریع طالبان در برخی مناطق تعجب کرده‌اند، اما نیروهای امنیتی و دفاعی آن‌چه می‌توانستند انجام داده‌اند.

این اظهارات در حالی است که طالبان در حدود دو ماه گذشته ده‌ها ولسوالی و بندرهای تجاری اسلام‌قلعه و شیرخان را تصرف کرده‌اند.

برخی منبع‌های معتبر محلی در کندهار تأیید کرده‌اند که بندرهای تجاری سپین بولدک و ویش نیز شب گذشته به دست طالبان افتاده و رفت‌وبرگشت از طریق سپین بولدک به پاکستان به حالت تعلیق درآمده‌است.

اما آقای محب گفته که اکنون نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از مناطقی که توسط طالبان مورد حمله قرار گرفته در حال دفاع هستند.

او در خطاب به طالبان گفت که تخریب زیرساخت‌ها و تاسیسات را متوقف کنند زیرا این کار به نفع طالبان نیست.

حمدالله محب در این مصاحبه به دیدار آینده مقام‌های افغان با طالبان در دوحه اشاره کرد و گفت که انتظار دارند طالبان این نشست را جدی بگیرند و درباره آینده افغانستان گفت‌وگوهای امیدوار کننده صورت گيرد.

در همین‌حال نادر نادری عضو هیئت مذاکره کننده صلح دولت افغانستان، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری گفت که برخی از سیاست‌مداران افغان برای پایان دادن به بهانه طالبان و گفت‌وگوهای معنادار به دوحه می‌روند.​د اداري اصلاحاتو او ملکي خدمتونو رییس نادر نادري

او گفت: "یک جمعی دیگری از سیاسیون افغانستان اونجا می‌پیوندند و بهانه را که طالبان تاحالی داشتند همین است که در پهلوی این هیئت یک تعداد شخصیت‌های سیاسی هم باشد که بحث شود و فیصله شود همان بهانه هم به‌زودی رفع می‌شود. چیزی را که ما همیش تلاش داشتیم همین است که یک‌راه حل سیاسی را که ارائه کردیم همان از لحاظ عملی ممکن است که ما را بتواند به صلح برساند به آن توجه کنیم و معنادار بحث بکنیم."

او همچنین گفت که طالبان هنوز به‌گونه رسمی در مورد حکومت موقت به آنان چیزی نگفته و خبر رسمی در مورد آتش‌بس نیز اعلام نشده‌است.

با این‌حال او افزود که برخی از اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان به‌گونه انفرادی ديدگاه‌هایی در این زمینه داشته‌اند.

نادر نادری همچنین گفت که یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده طالبان به آنان گفته که آن‌ها طرحی دارند که در بدل رهایی ۷ هزار زندانی طالبان و برون شدن نام‌های رهبران آنان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، آتش‌بس سه ماهه اعلام شود.

اما نادری می‌گوید با توجه به آزادی حدود ۵ هزار زندانی طالبان و بازگشت آنان به میدان جنگ، این خواست طالبان بسیار سنگین است و پذیرش آن در بدل آتش‌بس سه ماهه تصمیم درست نخواهد بود.

در همین‌حال ذبیح‌الله مجاهد سخن‌گوی طالبان گفته که هیئت مذاکره کننده آن‌ها در دوحه حضور دارند و می‌توانند با سیاست‌مداران افغان دیدار کنند، او افزود که در مورد آتش‌بس رهبران طالبان فیصله خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG