لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

شدت جنگ در فاریاب؛ هزاران خانواده از اطراف به شهر میمنه آواره شده اند


آرشیف، شماری از آواره‌گان جنگ داخلی در افغانستان.
آرشیف، شماری از آواره‌گان جنگ داخلی در افغانستان.

سقوط پی‌هم ولسوالی‌های ولایت فاریاب بدست طالبان و شدت جنگ در اطراف شهر میمنه، به تازگی هزارن خانواده را در این ولایت بیجا کرده است. گفته‌ می‌شود که اکثر این خانواده‌ها در این شهر درخانه اقارب‌شان و برخی‌هایشان درقریه‌های دوردست ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی مسکن گزیده اند.

شماری از آنان میگویند برای دریافت کمک لحظه شماری میکنند و در شرایط سخت زنده‌گی میکنند.

سردار بای مرد ۴۳ساله که اکنون درشهر میمنه بخاطر بود‌وباش درجستجوی محل مناسب است. میگوید که با هشت عضو خانواده‌اش از زیر هاوان و گلوله‌های جنگ درماه گذشته از ولسوالی قیصار به شهر میمنه پناه آورده است.

او می‌گوید: تا حال خیمه نشین بوده و شدت گرمای هوا او را مجبور کرده است تا برای کودکان کوچک‌اش محل مناسب برای بودو باش پیدا کند.

آرشیف، شماری از آواره‌گان جنگ داخلی در افغانستان.
آرشیف، شماری از آواره‌گان جنگ داخلی در افغانستان.

او در مورد این که چگونه از آتش جنگ گریخته است به رادیو آزادی چنین میگوید: "طالبان به قریه ما حمله کردند وهمین طور هوا زیاد گرم بود که از توپ و راکت هیچ نفس کشیده نتوانستیم با گریه و ناله بچه‌های خود را به سرک کشیدم بلاخره به شهر میمنه آمدیم ما از اول هم چیز داریی نداشتیم ازهمه تقصیرات ما ضعیف هستیم به جیب خود یک ده‌یی هم نداریم."

گروه طالبان در حدود یک ماه دوازده ولسوالی فاریاب را به کنترول خویش در آورده اند. هم اکنون شهر میمنه مرکز این ولایت نیز در محاصره‌شان قرار دارد. افزون بر این شهر، قریه‌های دوردست ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی نیز دراین روز‌ها میزبان ده‌ها خانواده بیجا شده اند.

او میگویند که همه از جنگ گریخته اند، ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی نیز سه هفته قبل بدست طالبان سقوط کرده بود.

عبدالمنان ۵۰ ساله یکی از این خانواده‌های بیجا شده است که میگوید او از ولسوالی قرغان به شهر اندخوی با فامیل ۱۲ نفریش بیجا شده و شدت جنگ دراندخوی ویرا مجبور کرده است تا به ولسوالی خانچهارباغ برای بار دوم بیجا شود.

عبدالمنان بیشتر میگوید: "غریب کاری نیست مردم از جایشان بیجا شده اند وضعیت‌های ما بسیار خرابست، نمیتوانند به خانه‌شان بروند. مردم به طرف‌های مزار شبرغان کوچ کرده رفتند خانه‌هایشان را مانده رفتند ما هم طرف‌های شهر کوچ کردیم هوا بیسار گرم است برق نیست آب صحی نماییه گاز قیمت است حالی ما دریک اطاق خودم با دوازده نفر زندگی میکنیم."

۳۲هزار فامیل درمدت یک ونیم ماه گذشته از اثر جنگ درسرا سر افغانستان بیجاشده اند
۳۲هزار فامیل درمدت یک ونیم ماه گذشته از اثر جنگ درسرا سر افغانستان بیجاشده اند

درهیمن حال مسئولان محلی میگویند درپی شدت جنگ و سقوط ولسوالی‌های فاریاب بدست گروه طالبان دریک ماه اخیر بیشتر از ۱۲ هزار فامیل آواره شده اند.

غلام فاروق محمدی رئیس مهارجرین فاریاب به رادیو آزادی میگوید. با سروی شدن بیجا شده‌گان در ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی ممکن شمار بیجا شده‌گان تازه بیشتر از ۱۲ هزار فامیل شود.

او افزود: "ازطرف ریاست مهاجرین تیم‌های سروی مشخص شده دست همه روزه سروی ما ادامه دارد مستحقین شناسایی شده هفته‌های بعدی کمک میشود. بلی دراندخوی هم زیاد جنگ شده آنجا هم خانواده‌ها بیجا شده باشند ولی ما دقیق ارقامش را نداریم ولی به آنجا دست‌رسی هم نداریم اگر در آینده در آنجا جنگ نباشد سروی میکنیم."

آقای محمدی همچنان میگوید که برای بیجاشده‌گان در حومه شهر میمنه مسکن گزیده اند به اکثریت‌شان کمک‌های لازم صورت گرفته است. و همچنان میگوید تلاش‌های درجریان است برهمه بیجا شده‌گان رسیده‌گی شود.

نمای میمنه مرکز فاریاب
نمای میمنه مرکز فاریاب

به گفته وی در مدت دو سال گذشته از اثر جنگ نزدیک به پنجاه هزار فامیل از ولسوالی‌های فاریاب ازخانه‌هایشان آواره شده اند.

بر بنیاد گزارش‌ها وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث میگوید که ۳۲هزار فامیل درمدت یک ونیم ماه گذشته از اثر جنگ درسرا سر افغانستان بیجاشده اند و نظر به گفته این وزارت شمار بیجا شده‌گان ازثر جنگ در دو سال گذشته حدود ۵میلیون خانواده را در سطح افغانستان نشان میدهد.

مقامات دراین وزارت گفته اند که تا با هماهنگی با کمک کننده‌گان بین‌المللی سازمان‌های داخلی و خارجی تلاش دارند تا کمک‌های اولیه به این آوراه‌گان برسد.

اکنون بسیاری مانند سردار بای منتظر کمک‌های این نهاد‌ها هستند که حداقل تا کم شدت شدت گرمای هوا از مریضی فرزندان‌شان دور باشند و گشنه نمانند.

XS
SM
MD
LG