لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

اشرف غنی در کنفرانس تاشکند سخنرانی و با مقام‌های برخی کشورها دیدار می‌کند


دیدار رئیس جمهور اشرف غنی با همتای ازبیکستانی‌اش در تاشکند
دیدار رئیس جمهور اشرف غنی با همتای ازبیکستانی‌اش در تاشکند

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، کنفرانس بین‌المللی آسیای مرکزی و جنوبی در تاشکند پایتخت ازبکستان بیشتر روی همکاری‌های تجارتی و اقتصادی متمرکز است.

در این کنفرانس دو روزه که دیروز پنجشنبه آغاز شده، ۲۵۰ نفر به شمول نمایندهٔ ۴۰ کشور، اشتراک دارند.

محمد امیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صحبت با رادیو آزادی گفت که برگزاری چنین کنفرانس‌ها روحیه متضاد کشورها را به روحیه همکاری متقابل مبدل می‌کند: "دید حکومت افغانستان به چنین کنفرانس‌ها این است، هر چه که ارتباط ها، همکاری‌های ترانزیتی، تجارتی و اقتصادی بیشتر فعال شود، دید منطقه‌ای بیشتر نزدیک شده، این باعث می‌شود که منطقه در کل انکشاف کند و همان روحیه تضاد، به روحیه همکاری متقابل تبدیل می‌شود."

او افزود که رئيس جمهور اشرف غنی امروز جمعه در این کنفرانس بین‌المللی سخنرانی می‌کند و پس از آن با شی جین پینگ همتای چینی خود از طریق تلفون صحبت خواهد کرد.

رئيس جمهور غنی همچنان با وزرای خارجه روسیه و کویت هم ملاقات خواهد کرد.

در ضمن، انتظار می‌رود که نماینده‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده هم در این کنفرانس اشتراک کنند.

دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با هیئت امریکایی در حاشیه نشست بین‌المللی در تاشکند
دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با هیئت امریکایی در حاشیه نشست بین‌المللی در تاشکند

قصر سفید گفته که الیزابیت شیر وود-راندال مشاور امنیت داخلی قصر سفید رهبری هیئت ایالات متحده را در این کنفرانس به عهده دارد که رئیس جمهور غنی دیروز پنجشنبه با او روی همکاری های دوامدار امریکا با افغانستان گفت‌وگو کرد.

خانم شیروود-راندال دیروز پنجشنبه (۲۴ سرطان) پس از دیدار با نمایندگان کشور های آسیای مرکزی و جنوبی گفت: "به هدف اینکه برای آیندهٔ افغانستان حمایت قوی به میان آید، نیاز است که برای افغان‌ها و همچنان برای امنیت عمومی ما این کار صورت گیرد. موضوع دوم که می‌خواهم یادآور شویم، انکشاف و حمایت از احیای اقتصادی کشورهای همهٔ منطقه پس از کووید۱۹ است."

در این حال، ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته که رئیس جمهور اشرف غنی دیروز پنجشنبه در تاشکند در حاشیه کنفرانس با شوکت میرضیایف همتای ازبیکستانی خود در بارهٔ امنیت سرحدات، تجارت، ترانزیت، و انتقال انرژی برق بحث کرد.

ازبیکستان به تکرار از هر گونه همکاری در پروسهٔ صلح افغانستان تعهد کرده.

رئیس جمهور غنی حین دیدار با وزیر خارجه هند در حاشیه نشست بین‌المللی در تاشکند
رئیس جمهور غنی حین دیدار با وزیر خارجه هند در حاشیه نشست بین‌المللی در تاشکند

در حساب توییتر ریاست جمهوری افغانستان آمده که رئیس جمهور غنی در حاشیه این کنفرانس با اس جی شنکر وزیر خارجه هند هم روی دوام همکاری ها میان دو کشور گفت‌وگو کرد.

در این تویت نوشته شده که وزیر خارجه هند در این دیدار کمک یک صد و پنجاه تُن گندم به أفغانستان را وعده داده است.

در این میان برخی رسانه ها خبر دادند که رئیس جمهور اشرف غنی در جریان این کنفرانس با عمران خان صدراعظم پاکستان هم دیدن می‌کند.

XS
SM
MD
LG