لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

یک هیئت به رهبری عبدالله عبدالله به دوحه رفت


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی در کابل. ۲۵ سرطان ۱۴۰۰
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان کنفرانس مطبوعاتی در کابل. ۲۵ سرطان ۱۴۰۰

هیئتی به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پس از ظهر روز جمعه (۲۵ سرطان) به منظور گفت‌وگو با طالبان به دوحه رفت.

کریم خلیلی، رهبر سیاسی و جهادی، عطامحمد نور والی پیشین بلخ، سید منصور سعادت نادری، وزیر دولت در امور صلح و باتور دوستم، عضو هئیت مذاکراتی دولت افغانستان از جمله اعضای این هیئت اند.

آقای عبدالله پیش از آغاز سفر این هیئت در یک نشست خبری‌ در میدان هوایی حامد کرزی در کابل به خبرنگاران گفت که افراد دیگری نیز به شمول زنان و عالمان دینی در ترکیب این هیئت حضور دارند.

آقای عبدالله گفت که این هیئت همه شمول است و با صلاحیت کامل از آدرس جمهوری اسلامی افغانستان می‌رود: "هیئت با صلاحیت کامل می‌رود به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان و جناب کرزی صاحب هم از این هیئت اعلام حمایت کردند. ترکیب هیئت تنها همین نیست تعدادی از خواهران ما و عالمان دینی در ترکیب هیئت هستند که ما به نمایندگی از همۀ آنها صحبت کریم."

آقای عبدالله گفت که در جریان ۴۲ سال جنگ صدها هزار شهروند افغانستان قربانی شدند و با وجود تشدید جنگ در روزهای اخیر نیاز است که این هیئت به منظور تامین صلح در کشور به دوحه برود و با طالبان گفت‌وگو کند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی ابراز امیدوار ی کرد که سفر این هیئت نتیجه بخش باشد.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

حامدکرزی، رئیس جمهور پیشین نیز عضو این هئیت خوانده شده بود، اما او از رفتن به دوحه منصرف شده و با حضور در این نشست حمایتش را از این هیئت اعلام کرد.

آقای کرزی نیز گفت که این هیئت قوی و با صلاحیت کامل است.

رئیس جمهور پیشین افغانستان به روز چهارشنبه در یک نشست خبری‌ در کابل گفته بود که گفت‌وگوهای جدی صلح به زودی آغاز خواهد شد.

با این‌حال، طالبان از سفر احتمالی هیئت استقبال کرده‌اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، دو روز پیش به رادیو آزادی گفته بود که مذاکرات پیش از این آغاز شده و اگر شخصی برای حل مشکلی بیاید، آنان آماده گفت‌وگو هستند.

این هیئت در حالی به دوحه می‌رود که از دو ماه به این‌سو جنگ در کشور شدت یافته و طالبان ده‌ها ولسوالی را در نقاط مختلف تصرف کرده اند.

XS
SM
MD
LG