لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

واکنش وزارت خارجۀ پاکستان به 'اظهارات اخیر امرالله صالح'


امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان

وزارت خارجۀ پاکستان در اعلامیه‌ای ادعا مطرح شده از سوی امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان را نادرست دانسته و افزوده که این گونه اظهارات به روابط میان این دو کشور زیان می‌رساند.

اظهارات اخیر امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری با واکنش پاکستان مواجه شده است.

وزارت خارجۀ پاکستان در اعلامیه‌ای با اشاره به اظهارات آقای صالح نوشته که این گونه اظهارات روابط خوب هر دو کشور را زیانمند خواهد ساخت.

در این اعلامیه که به روز جمعه به نشر رسیده گفته شده که اکون باید همه با یک قوت روی یک توافق سیاسی کار کنند.

امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور افغانستان پنج‌شنبه شب گذشته در صفحۀ فسبوک خود نوشت که نیروهای هوایی پاکستان و اردوی این کشور در پیوند به تلاش‌ها برای پس گیری دروازۀ ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار به دولت افغانستان هشدار داده است.

آقای صالح در تویت جداگانۀ نوشته که اسناد مربوط به این موضوع را با برخی رسانه‌ها شریک ساخته است.

رضوان مراد، مسوول دفتر مطبوعاتی آقای صالح به روز جمعه به رادیوی آزادی گفت که پاکستان با پخش این گونه اعلامیه‌ها نمی‌تواند که خودش را از این اقدامات تبریه کند.

رضوان مراد، مسوول دفتر مطبوعاتی امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان
رضوان مراد، مسوول دفتر مطبوعاتی امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان

آقا مراد افزود: "نیروهای هوایی افغانستان که می‌خواستند در سپین بولدک بر طالبان و ملیشه‌های مورد حمایت پاکستان حمله کنند که از سوی نیروهای هوایی پاکستان هشدار دریافت کردند. این خبر بی‌اساس نیست و تمام صداها و شواهدش در نزد وزارت دفاع افغانستان موجود است. موضوع دوم رد کردن پاکستان است، پاکستان چه زمانی قبول کرده که در افغانستان مداخله می‌کند، رد کردن پاکستان دیگر برای مردم افغانستان و جهان هیچ قابل قبول نیست."

آقای مراد می‌گوید، پاکستان حامی طالبان است و ثبوتش نزد همه است.

اما در این شرایط حساس اظهارات این چنینی میان هر دو کشور به چه معنا است و آیا این موضوع روند صلح را زیانمند خواهد ساخت؟

داوود مایار، آگاه سیاسی می‌گوید: "حکومت افغانستان باید در مسایل جهانی مسلکی عمل کند، در موضوع به میان آمده و دیگر مسایل مردم نباید وسیله قرار گیرند و این وضعیت باید هرچه زودتر کنترل شود. در حال حاضر برداشتن گام در راستای صلح نیاز است نه تقابل در برابر یکدگیر."

داوود مایار
داوود مایار

این در حالی به میان آمد که طالبان دو روز پیش ولسوالی سپین بولدک کندهار را که یکی از بندرهای مهم تجارتی با پاکستان به شمار می‌رود تصرف کردند.

بر بنیاد معلومات خبرنگار رادیوی آزادی در کندهار، ولسوالی سپین بولدک هنوز هم در کنترل طالبان است، اما نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان عملیاتی را به منظور واپس گیری این ولسوالی آغاز کرده اند.

XS
SM
MD
LG