لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۵

روزنامه‌های کابل در پیوند به سفر هیئت مقام‌های افغان به قطر نوشته‌اند


شماری از روزنامه‌های چاپ کابل
شماری از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیش‌تر سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی خود را در پیوند به سفر هیئت از مقام‌های افغان به قطر، پیشنهادهای صلح مشروط طالبان و جنگ مقاله نوشته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته که دولت افغانستان روز گذشته یک هیئت بلندپایه را برای گفت‌وگو با طالبان به قطر فرستاد، اما نویسنده باور دارد که در موضوع سیاسی طالبان تغییر چندانی نکرده است.

روزنامه افزوده که هیئت طالبان در قطر اخیراً برای آتش‌بس سه ماهه و گفت‌وگوهای مشروط با هیئت دولت افغانستان برای تهیه طرح قانون اساسی جدید آمادگی نشان داده‌اند.

هشت صبح نوشته شرط طالبان برای آتش‌بس موضوع جدیدی نیست، پیش از این نیز چنین شرطی را در مذاکرات با دولت افغانستان مطرح کرده‌اند و امریکا تلاش کرده‌ بود که طالبان از هرگونه شرط در گفت‌وگوهای صلح بگذرند، اما موفق نشد.

به باور نویسنده، پیشنهاد طالبان برای طرح جدید قانون اساسی در واقع نشانه انعطاف‌پذیری طالبان است که گفت‌وگوهای صلح با آن تسریع می‌شود.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی نوشته که یک هیئت عالی‌رتبه افغان در حالی به قطر سفر کرده که طالبان در درگیری‌های جوزجان و سپین بولدک متحمل خسارات مالی و جانی زیادی شده‌اند و با آن طالبان پیشنهاد آتش‌بس داده‌اند.

روزنامه یادآوری کرده که طالبان آتش‌بس را به شرط رهایی ۷ هزار زندانی و حذف نام رهبران آنان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد پیشنهاد داده‌اند.

نویسنده به دولت افغانستان پیشنهاد کرده که نباید آتش‌بس موقت طالبان را بپذیرد، زیرا به باور نویسنده، طالبان در ولسوالی‌ها که تازه تصرف کرده‌ و با مقاومت مردم روبرو شده‌اند، می‌خواهند با این قدرت را به دست گیرند.

آرمان ملی در سرمقاله خود به این باور است که طالبان در جنگ به شدت شکست خواهند خورد و مردم هرگز آماده زندگی در مناطق تحت کنترل آنان نیستند.

روزنامه ماندگار نوشته در این اواخر که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تسریع شده‌، حمله‌های طالبان نیز سرعت گرفته‌است.

برخی از ولسوالی‌ها به دست طالبان سقوط کرده که به باور نویسنده عمدتا این ولسوالی‌ها بدون جنگ به دست طالبان افتاده‌است.

در سرمقاله آمده این نشان می‌دهد که در برخی مناطق صحبت از معامله و تسلیمی بوده‌است.

به باور نویسنده، این تحولات در حالی رخ می‌دهد که حتا گفت‌گوهای نخستین میان دو طرف بر دستور کار در مذاکرات میان افغانی در قطر انجام نشده‌است.

  • ماندگار

ماندگار افزوده که سیاست‌های دولت افغانستان دربرابر طالبان اشتباه بود و به طالبان فرصتی داد تا در جنگ اخیر پیشروی کرده و برخی از ولسوالی‌ها را تحت سلطه خود درآورند.

این در حال است که وزارت امور داخله افغانستان گفته که برخی از مرکزهای ولسوالی‌ها به مناطق امن منتقل کرده‌است که این به معنای سقوط نیست.

XS
SM
MD
LG