لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۵

وزارت صحت: عدم رعایت توصیه‌های صحی در روزهای عید پیامد خطرناک خواهد داشت


یک مرد افغان در کنار سرک در شهر کابل میوه خشک را برای فروش گذاشته است.
یک مرد افغان در کنار سرک در شهر کابل میوه خشک را برای فروش گذاشته است.

با نزدیک شدن عید قربان و ادامه فعالیت تالارهای عروسی و ازدحام در محلات پر رفت‌وآمد در کابل، نگرانی‌ها از افزایش ابتلا به ویروس کرونا افزایش یافته است.

وزارت صحت عامه افغانستان هشدار داده که اگر مردم در روزهای عید به توصیه‌های بهداشتی توجه جدی نکنند، پیامد آن خطرناک خواهد بود.

طاهر عثمانی، معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه (۲۶ سرطان) به رادیو آزادی گفت که مردم هنوزهم در برابر این ویروس به گونه عادی برخورد می‌کنند: "متاسفانه ما هنوز هم در مرحله اوج ویروس کرونا قرار داریم. عید قربان هم پیش رو است. اگر مردم مانند عید گذشته بی‌احتیاطی کنند، موج سوم کرونا قربانی بیشتری خواهد گرفت. بنابراین، لازم است که مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند."

آقای عثمانی از عالمان دینی خواست که در روز عید قربان در باره ویروس کرونا به مردم آگاهی بدهند.

مردم در حال خرید میوه خشک برای عید
مردم در حال خرید میوه خشک برای عید

مسئولان وزارت صحت عامه افغانستان همچنین خواهان همکاری مردم در جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماری قارچ سیاه شده اند.

به گفته مقام‌های این وزارت، تا کنون ۱۵ تن به این بیماری مبتلا شده‌اند و این رقم در حال افزایش است.

از سوی دیگر، شماری از کارشناسان مسائل اجتماعی تجمع مردم در تالارهای عروسی، فاتحه‌خوانی و همایش‌های پرازدحام را نگران‌کننده خوانده‌اند.

عارف هلال، فعال اجتماعی گفت که اگرچه آگاهی مردم نسبت به گذشته بیشتر شده، اما نیاز است که نهادهای مسئول کار بیشتری در این زمینه انجام دهند: "ما عملاً می‌بینیم که در تالارهای عروسی، مساجد و فاتحه‌خوانی‌ها تعداد مردم زیاد است. با وجودی که محدودیت‌ها وضع شده، اما کار درست نیست. ازدحام زیاد باعث افزایش ویروس می‌شود. برعلاوه، ویروس کرونا بیماری قارچ سیاه هم یک بیماری خطرناک است و باید جلوگیری شود."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که به گفته منابع وزارت صحت عامه افغانستان، در ۲۴ ساعت گذشته ۳۷۸ تن تازه به ویروس کرونا مبتلا شده و ۴۹ تن جان باخته‌اند.

با این آمار، شمال جان‌باختگان کرونا در افغانستان به ۶۱۴۷ نفر و مبتلایان به این بیماری به نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر رسید.

XS
SM
MD
LG