لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

واشنگتن پُست از 'چالش‌های پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان' نوشته است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست مقاله‌ای درباره مشکل دیپلماتان امریکایی پس از خروج نیروهای این کشور از افغانستان منتشر کرده‌است.

در این مقاله آمده در حالی که مقام‌های غیرنظامی امریکایی برای تشویق افغانان به صلح با یکدیگر تلاش می‌کنند تا دستاوردهای زنان در افغانستان حفظ شود، اما با خروج نیروهای خارجی از افغانستان دیپلماتان و امدادگران امریکایی با چالش‌های زیادی روبرو هستند که در این کشور باقی مانده‌اند.

طالبان در اعلامیه اخیرشان تعهد کرده‌اند که به اتباع غیر نظامی خارجی، دیپلماتان و نهادهای خیریه مشکل امنیتی ایجاد نمی‌شود.

به باور مقاله نویس روزنامه واشنگتن پست، از زمانی که جو بایدن رئیس جمهور امریكا فیصله کرد‌ که سربازان امریكایی را تا پایان ماه آگست از افغانستان برون می‌كند، چالش‌های دیپلماتیک افزایش یافته‌است.

پس از آن آمده که به دلیل این فیصله طالبان نیز جسور شده و کارزار غارت‌گری‌شان را شدت بخشیده‌اند.

برخی از کشورها مانند چین و فرانسه پیش از این شهروندان خود را از افغانستان بیرون کرد‌ه‌اند.

اما جو بایدن رئیس جمهور امریكا در ماه روان در دفاع از تصمیم خود گفت كه افغانان اکنون باید از ملت خود دفاع كنند.

او همچنین تعهد کرد که امریکا افغانستان را به‌ویژه در حمایت از مأموریت‌های دیپلماتیک و امدادی و نیروهای امنیتی تنها نخواهد گذاشت.

  • هرالد اسکاتلند

نشریه هرالد اسکاتلند نیز مقاله‌ای در مورد افغانستان منتشر کرده در آغاز نوشته هنگامی که حمله تروریستی در ۲۰۰۱م در نیویارک اتفاق افتاد، تونی بلیر صدراعظم وقت بریتانیا گفت که کشورش از افغانان رو نمی‌گرداند.

روزنامه اشاره می‌کند كه بيش‌تر نيروهای بریتانیایی در سال ۲۰۱۴م از افغانستان خارج شدند و ۷۵۰ تن باقی مانده اكنون در حال ترک این کشور هستند.

در مقاله آمده‌است که ۴۵۷ نظامی بریتانیایی در افغانستان کشته و صدها تن دیگر نیز در ولایت هلمند زخمی شده‌اند، اما نویسنده می‌پرسد این همه برای چه؟

پس از آن آمده که پاکستان باوجود این‌که یک قدرت هسته‌ای است و بیش‌ترین کمک بریتانیا را نیز دریافت می‌کند، اما نقش اساسی در شکست بریتانیا در هلمند داشت.

نویسنده استدلال می‌کند که اگرچه کشورهای خارجی ترجمانانی را که با آنان کار کرده را از افغانستان بیرون می‌کنند، اما طالبان هنوز آموزگاران، داکتران و پرستاران، کارمندان پولیس و قوه قضاییه، پیمان‌کاران و کارمندان خیریه را هدف قرار می‌دهند.

در همین‌حال به نوشته این مقاله، کاروبار مواد مخدر در حال افزایش است و طالبان در این اواخر ادعا کرده‌اند که بیش از ۸۰ درصد خاک افغانستان را تحت اداره خود درآورده اند.

XS
SM
MD
LG