لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

رئیس جمهور غنی سفیر افغانستان دراسلام آباد را فراخواند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان در واکنش به واقعه اختطاف دختر سفیر این کشور در اسلام آباد، سفیر و دیپلوماتان ارشد دیگر افغان از پایتخت پاکستان را فراخواند.

قضیۀ اختطاف دختر سفیر افغانستان در پاکستان منجر به یک تنش دیپلوماتیک میان دو کشور شده است.

وزارت خارجۀ افغانستان با نشر اعلامیه‌ای شام دیروز (۲۷ سرطان) گفت که رئیس جمهور به وزیر خارجه هدایت داد تا الی به کیفر رسانیدن عاملان اختطاف سلسله علی خیل و تضمین امنیت دیپلوماتان، سفیر و دیپلوماتان به کابل فراخوانده شوند.

در این میان امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور در توییت اواخر دیروز خود گفت که اختطاف و شکنجۀ دختر سفیر افغانستان روان ملت ما را زخمی کرده است. روان ملی ما زخمی شده است.

وزارت خارجۀ پاکستان شب گذشته دربارۀ تصمیم رئیس جمهور افغانستان مبنی بر فراخواندن سفیر خود از اسلام آباد ابراز تاسف کرد.

اعلامیه افزود که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه با نجیب‌الله علی خیل سفیر افغانستان ملاقات کرده و از همکاری کامل به وی اطمینان داده است. مقام‌های پاکستان ابراز امیدواری کرده‌اند که حکومت افغانستان دربارۀ تصمیم خود تجدید نظر کند.

طالبان هم در واکنش خود گفتند که اختطاف یک دختر افغان در پاکستان اقدامی علیه اسلام و بشریت است و با شدت آن را تقبیح و محکوم می‌کنند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییت شب گذشتۀ خود از حکومت پاکستان خواست که تلاش خود برای دستگیری و مجازات عاملان این جنایت را تسریع کند.

وزارت خارجۀ افغانستان روز شنبه سفیر پاکستان در کابل را احضار و اعتراض شدید خود را به وی ابلاغ کرد.

عمران خان، صدراعظم پاکستان به وزیر داخله دستور داده تا این قضیه را ظرف ۴۸ ساعت حل کند.

شیخ رشید، وزیر داخله به خبرنگاران گفت که در ارتباط به این قضیه از سه رانندۀ تکسی تحقیق شده و به گفته وی این قضیه بزودی تکمیل خواهد شد.

شیخ رشید احمد، وزیر داخله پاکستان
شیخ رشید احمد، وزیر داخله پاکستان

رشید افزود: "سخنان همۀ سه راننده موجود است، چیزی که دختر سفیر گفته نیز در دوسیه ثبت شده است. آن‌ها شکایت کرده‌اند و ما آن را ثبت کرده‌ایم. دستور صدراعظم عمران خان این بود که این قضیه در ۴۸ ساعت بررسی شود، اگر در ۴۸ ساعت نشد در ۷۲ ساعت تکمیل خواهد شد."

اختطاف دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد واکنش تندی را در داخل و خارج کشور برانگیخته است.

روز یکشنبه صدها نفر در کابل و ننگرهار مظاهره کردند. مظاهره‌چیان گفتند که حکومت پاکستان در این قضیه دست دارد.

محمود مرهون، فعال مدنی و استاد پوهنتون اعلامیه تظاهرات کابل را خوانده، خواستار محاکمه عاملان و ثبت شکایت رسمی علیه حکومت پاکستان شد.

مرهون گفت: "ما از جمهوریت اسلامی افغانستان می‌خواهیم که همه روابط دیپلوماتیک با پاکستان را بدون تاخیر قطع کند. ما از جمهوریت اسلامی افغانستان می‌خواهیم که علیه حکومت پاکستان در ملل متحد دوسیه بگشاید."

پاکستان قبلا نیز به سهل‌انگاری در تامین امنیت دیپلوماتان افغان متهم شده است. زندگی دیپلوماتان افغان در این کشور در گذشته نیز با خطر مواجه شده است.

محسن داور، یکی از بنیان‌گذاران جنبش تحفظ پشتون و عضو پارلمان در واکنش خود در فیسبوک نوشت که اختطاف دختر سفیر افغانستان یک واقعۀ بسیار شرم‌آور است و عاملان باید هرچه زودتر بازداشت شوند.

او گفت که اختطاف سلسله علی خیل عین پیام اختطاف عبدالخالق فراهی را دارد.

عبدالخالق فراهی، سفیر سابق افغانستان در اسلام آباد در سال ۲۰۰۸ در روز روشن از حیات آباد پیشاور اختطاف شد. اگرچه به محافظان وی آسیب نرسید ولی رانندۀ وی به ضرب گلوله کشته شد.

او بعد از دو سال در نتیجۀ عملیات نظامی پیچیده در یک منطقه سرحدی رها کرده شد.

XS
SM
MD
LG