لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

سفر رییس جمهور غنی به هرات؛ برآیند این سفر روی وضعیت امنیتی چیست؟


محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان صبح امروز برای بررسی وضعیت امنیتی به ولایت هرات رفت.

رییس جمهور غنی در قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب افغانستان با برخی از فرماندهان امنیتی و دفاعی و نیز فرماندهان خیزش‌های مردمی دیده است.

سفر رئیس جمهور افغانستان به ولایت هرات در زمانی صورت می‌گیرد که اخیرا بیشتر ولسوالی‌های این ولایت همرا با بندرهای اسلام قلعه و تورغندی به کنترول طالبان درآمده است.

رییس‌جمهور غنی پس از ورود به هرات به قول اردوی ۲۰۷ ظفر در غرب کشور رفت و نشستی را با مسوولان ارشد امنیتی برگزار کرد.

لطیف محمود٬ معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت که رئیس جمهور افغانستان به هدف بررسی اوضاع امنیتی به این ولایت سفر کرده است.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی، صبح امروز (۲۸ سرطان) در راس یک هیئت عالی رتبه دولتی، به منظور بررسی وضعیت هرات به این ولایت سفر کرد، رئیس جمهور افغانستان ضمن دیدار با مسوولان ارشد امنیتی ولایت هرات، بابزرگان و منتفذان هرات دیدارهای خواهند داشت.

دیدار رییس جمهور غنی با مقام‌های نظامی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در هرات
دیدار رییس جمهور غنی با مقام‌های نظامی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در هرات

ارگ ریاست جمهوری افغانستان هم با نشر اعلامیه‌یی گفته است که آقای غنی در سفرش به هرات به مسوولان سکتورهای امنیتی و دفاعی در غرب افغانستان، هدایت داد تا برای بهبود وضعیت امنیتی تلاش کنند.

بر بنیاد اعلامیه ارگ ریاست جمهوری، رئیس جمهور با محمد اسماعیل خان یکی از فرماندهان جهادی در غرب افغانستان نیز دیدار کرده و دو طرف درمورد وضعیت جاری هرات و حمایت از نیروهای امنیتی افغان صحبت کرده‌اند.

محمد اسماعیل خان یکی از فرماندهان پیشین جهادی در غرب افغانستان با سقوط پیهم ولسوالی‌های هرات به دست طالبان، بسیج مردمی برای مقابله با طالبان را در هرات شکل داده است.

این فرمانده پیشین جهادی، با اشاره به افزایش حمله‌های نظامی طالبان می‌گوید که گروه طالبان از طریق زور در تلاش مسلط شدن بر افغانستان هستند.

اسماعیل خان گفت: "ما بسیار به‌خاطر صلح انتظار کشیدم و تلاش‌های زیادی هم در طول این چندین سال صورت گرفت، اما من صلح را در این نمی‌بینم که متاسفانه تحقق پیدا کند و طرف مقابل حکومت راضی نیستند که صلح کنند و آنان می‌خواهند که از طریق زور بر افغانستان مسلط شوند."

در حالی رییس جمهور افغانستان به هرات سفر می‌کند که دیدار دو روزه هییت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان شب گذشته (۲۷ سرطان) با صدور یک اعلامیه در دوحه پایتخت قطر پایان یافته است.

اما در اعلامیه مشترک این دو هیات، در مورد آتش‌بس چیزی گفته نشده است.

قادر کامل، آگاه سیاسی در هرات می‌گوید که با به بُن‌بست رسیدن مذاکرات صلح با طالبان و سقوط پی‌هم ولسوالی‌ها به‌دست طالبان، تیم کاری رییس‌ جمهور به حمایت مردمی چشم دوخته‌ است.

کامل می‌گوید: "با بُن‌بست رسیدن مذاکرات بین‌الافغانی، سقوط زنجیره‌ای ولسوالی‌ها و رسیدن طالبان به دروازه‌ شهرها و حالا رییس‌جمهور و تیم کاری‌اش تلاش می‌کنند، تا به ولایات سفر کنند و هدف سفرهای‌شان جلب حمایت، همکاری و اعتماد مردم است."

هفته پیش، عبدالصبور قانع، والی هرات گفته بود که بیشتر ولسوالی‌ها و هم چنین گمرک‌های اسلام‌قلعه و تورغندی در تصرف گروه طالبان قرار دارد.

بصیر احمد و محمد آصف، دو تن از ساکنان هرات در ترس و هراس حمله احتمالی طالبان به شهر پس از عید قربان نگران هستند و از رییس جمهمور می خواهند که وضعیت شکننده امینتی هرات را بهبود ببخشد.

آنان گفتند: "من به‌عنوان شهروند هرات نگران این هستم که هرات به دست طالبان سقوط کند و خواسته من از رییس جمهور این هست که در سفر به هرات دست آورد داشته باشند."

"مردم همه نگران هستند که احتمال دارد که بعد از عید حملات طالبان زیاد شود و شهر را مورد حمله قرار دهند و از آقای رییس جمهور خواهان هستیم که در قسمت تأمین امنیت ولایت هرات کوشا باشند."

آرشیف٬ عملیات نیروهای افغان در هرات
آرشیف٬ عملیات نیروهای افغان در هرات

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان برای ۱۱ مین بار متوالی در دوران ریاست جمهوری‌اش به ولایت هرات سفر کرده است.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، متین بیگ، رییس دفتر ریاست جمهوری، شمیم‌خان کتوازی، رییس اداره ارگان‌های محل و عبدالوحید قتالی، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور انسجام ولایت‌ها، در این سفر آقای غنی را به هرات همراهی می‌کنند.

با همه این‌ها، هراتیان از رییس جمهور می‌خواهند که در راستای بهبود وضعیت امنیتی هرات تلاش کند و هر چه زودتر برای بازپس گیری مناطق از دست رفته و احیای کمربندهای امنیتی شهر کار شود، تا تهدیدها از شهر هرات دفع شود.

XS
SM
MD
LG