لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۶

رسیدن عید قربان؛ وزارت دفاع: در روزهای عید به عملیات ما دوام می‌دهیم


شماری از نیروهای امنیتی-فاعی افغانستان
شماری از نیروهای امنیتی-فاعی افغانستان

امروز، عید سعید اضحٰی است، اما از آتش بس طرفین درگیر جنگ افغانستان، خبری نیست.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، برای تأمین امنیت روزهای عید قربان به عملیات شان دوام می‌دهند.

امروز (سه شنبه، ۲۹ سرطان) در افغانستان و دیگر جهان اسلام روز اول عید قربان است.

مسلمانان در این روز قربانی می‌کنند و عید را جشن می‌‌گیرند، اما مردم در افغانستان به اعلام آتش بس لحظه شماری می‌کنند.

وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، عملیات نظامی نیروهای امنیتی و دفاعی به هدف تأمین جان مال مردم در سه روز عید هم ادامه دارد.

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع می‌گوید: "عملیات‌های تهاجمی ما در شرق، در غرب، در جنوب و در شمال کشور راه اندازی شده و نیروهای ما در حال پیشروی قرار دارند. به همین ترتیب، در جریان روزهای عید هم ما به شکل متواتر به خاطر دفاع از جان و مال مردم، تحرکات نظامی خود را خواهیم داشت."

فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع
فواد امان معاون سخنگوی وزارت دفاع

او که شام دیروز با رادیو آزادی صحبت می‌کرد افزود: "با گذشت هرروز مناطق و ولسوالی‌های بیشتر از وجود طالبان پاکسازی می‌شوند."

اما موقف طالبان در باره آتش بس به گونه متفاوت است.

هرچند، رهبری آنها موقف شان را به طور رسمی تأیید نکرده، ولی یک منبع طالبان که نخواست از وی نام گرفته شود به رادیو آزادی گفته، جنگجویان طالبان در روزهای عید دست به حملات نمی‌زنند، مگر این‌که مورد هدف قرار گیرند.

در این میان، زلمی خلیلزاد نماینده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان دیروز در جریان دیدار کوتاهش از اسلام آباد با صدراعظم عمران خان، جنرال جاوید قمر باجوا لوی درستیز و جنرال فیض حمید رئیس اداره استخبارات نظامی پاکستان آی‌اس‌ای دیدن کرد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان با عمران خان صدراعظم پاکستان.
زلمی خلیلزاد نماینده ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان با عمران خان صدراعظم پاکستان.

خلیلزاد از دوحه عازم اسلام آباد شد.

سفارت امریکا در اسلام آباد در خبرنامه ای گفته که خلیلزاد در دیدارش با مقام‌های پاکستانی به یک راه حل سیاسی همه جانبه فوری در افغانستان تأکید کرد.

اعلامیه رسمی حکومت پاکستان از قول صدراعظم عمران خان گفته که جنجال و بی‌ثباتی در افغانستان به نفع پاکستان نیست.

همزمان خلیلزاد در حساب تویترش از طرف‌های درگیری جنگ در افغانستان خواسته که به خاطر عید سعید اضحی به تعهدات شان در باره صلح عمل کنند.

در این حال، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه گفته که طالبان باید اشغال ساحات دست داشتۀ برادران شان را در افغانستان متوقف کنند.

آقای اردوغان دیروز (دوشنبه، ۲۸ سرطان) پیش از سفر به قبرس شمالی، در صحبت با جمع از خبرنگاران با اشاره به حملات طالبان بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان گفت که رویکرد طالبان به گونه‌ای نیست که باید یک مسلمان با برادر مسلمان خود رفتار کند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه

رییس جمهور ترکیه گفت: "طالبان باید به اشغال خاک برادران شان توقف داده و به جهان نشان دهند که صلح در افغانستان هر چه زودتر استقرار می‌یابد."

رییس جمهور اردوغان هشدار گروه طالبان را در مورد ادامۀ حضور نظامیان ترکیه برای حفاظت و امنیت میدان هوایی کابل، کم اهمیت جلوه داد.

پس از آغاز بحث‌ها در مورد ادامۀ حضور نظامیان ترکیه در میدان هوای کابل، گروه طالبان حضور آنان را "ادامۀ اشغال" خوانده و هشدار داد که در برابر آن ایستادگی خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG