لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۲

غنی: طالبان فاقد مشروعیت ملی و بین‌المللی اند و اراده‌ای برای صلح ندارند


محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان
محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان

محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان گفته که گروه طالبان اراده‌ای برای صلح ندارد، اما برعکس، طالبان دولت را متهم به نداشتن اراده‌ای برای صلح کرده است.

همزمان با برگزاری نماز عید در ارگ با حضور آقای غنی و شماری از رهبران سیاسی و مقام‌های ارشد دولتی، دستکم سه راکت به محلات نزدیک به ارگ فرود آمد، اما تلفاتی در پی نداشت.

رئیس جمهوری افغانستان طالبان گروهی فاقد مشروعیت ملی و بین‌المللی خوانده و گفته که مدارس پاکستانی به ویژه مدارس حقانیه و عثمانیه برای این گروه تصمیم می‌گیرند.

محمداشرف غنی، در مراسم نماز عید در ارگ گفت که این گروه به همین دلیل، اراده‌برای رسیدن به صلح ندارد.

او افزود: "نیت و اراده صلح در طالبان وجود ندارد. ما هیئتی را فرستادیم تا اتمام حجت صورت گیرد. ما به‌طور واضح نیت صلح داریم. اراده صلح، چیزی که برایش قربانی دادیم، اما آنان نیت و اراده صلح ندارند. بنابراین، ما باید براساس آن تصمیم بگیریم."

نشست صلح افغانستان میان هیئت‌های سیاسی حکومت افغانستان و گروه طالبان در قطر.
نشست صلح افغانستان میان هیئت‌های سیاسی حکومت افغانستان و گروه طالبان در قطر.

آقای غنی همچنین افزود که برای سه تا شش ماه آینده یک طرح امنیتی منظم تهیه شده است که اجرای بخشی از این طرح در هفته گذشته، وضعیت برنامه امنیتی اضطراری را تغییر داد.

اما جزییات بیشتری در ‌باره طرح امنیتی ارائه نکرد.

دو روز پیش هیئت بلندپایه دولت افغانستان به ریاست عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، با طالبان در دوحه، پایتخت قطر، گفتگو کرد، اما به توافق مشخصی به جز ادامه گفتگو نرسیدند.

آقای غنی ضمن تأکید بر حفظ وحدت ملی و دفاع از جمهوریت، گفت که نه معامله‌ای جریان دارد و نه او قصد معامله دارد. او همچنین درباره خیزش مردمی علیه طالبان در هفته‌های اخیر گفت: "کسانی‌که برای حفظ نظام، زندگی و ملکیت خود آماده مبارزه‌اند، ما آماده بهره‌گیری از آنان هستیم. این خیزش‌های مردمی باید در چهارچوب نیروهای امنیتی و دفاعی کشور باشند، این پیام باید برای همه روشن باشد. در غیر آن ملیشه‌سازی و خودسری در کشور اجازه نیست."

آقای غنی همچنین انتقاد کرد که پنج هزار زندانی طالبان، که حکومت پارسال آزاد کرد، گفت که بیشتر آنها خلاف تعهد خود، به میدان جنگ برگشته‌اند.

او افزود که طالبان ۱۵۰ مسجد را ویران کرده‌اند.

آقای غنی همچنین انتقاد کرد که طالبان ۱۵۰ مسجد را ویران کرده‌اند.
آقای غنی همچنین انتقاد کرد که طالبان ۱۵۰ مسجد را ویران کرده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در واکنش به اظهارات آقای غنی گفت که این گروه نیت صلح دارد و مذاکرات هیئت این گروه با هیئت افغانستان در قطر بیان‌گر اراده این گروه است. او دولت را متهم کرد که برای آوردن صلح اراده ندارد.

همزمان با برگزاری نماز عید در ارگ، با حضور اشرف غنی رئیس جمهوری، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و شماری از رهبرانی سیاسی و حکومتی، دست‌کم سه موشک در محلات اطراف ارگ فرود آمد.

میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت داخله گفته که این موشک‌ها از یک موتر سواری در محلۀ پروان سوم کابل پرتاب شد و به باغ‌ علی‌مردان، چمن حضوری و ناحیه دوم فرود آمد و تلفاتی در پی نداشت.

XS
SM
MD
LG