لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

برخورد ۳ راکت در روز نخست عید قربان، آرامش شهر کابل را برهم زد


جریان برگزاری نماز عید در ارگ ریاست جمهوری
جریان برگزاری نماز عید در ارگ ریاست جمهوری

در روز نخست عید قربان، دست‌کم سه راکت به شهر کابل شلیک شد و آرامش مردم را برهم زد.

این در حالی است که با نزدیک شدن دامنه‌های جنگ به شهرهای بزرگ، حضور نیروهای امنیتی و دفاعی داخل شهرها برای تأمین امنیت افزایش یافته است.

دولت افغانستان عید قربان امسال را عید سرباز نامگذاری کرده است.

همزمان با برگزاری مراسم نماز عید قربان در ارگ، دست‌کم سه راکت به محلات ارگ فرود آمد، که به گفته منابع امنیتی، تلفاتی در پی نداشته است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و شماری از رهبران سیاسی و حکومتی در این نماز عید حضور داشتند.

آقای غنی هم در سخنرانی در این مراسم در واکنش به شلیک این راکت‌ها گفت: "این کشور را راکت گرفته نمی‌توانید. این کشور قلب می‌خواهد. سلطان قلب‌های افغانستان شوید و بیایید در آزادی انتخبات شرکت کنید وحق انتخاب را دارید. در یک روند ملی داخل شوید. مردم را قناعت بدهید. ببینید که مردم از شما قهرمان می‌سازد. اگر فکر کنید که با راکت اراده را تغییر بدهید، تنها پیام مرگ را می‌آورید. پیام ما پیام زندگی است."

وزارت امور داخله گفته که این موشک‌ها از ناحیه چهارم شهر کابل شلیک شدند.

میرویس استانکزی سخنگوی وزارت امور داخله رادیو آزادی گفت: "دشمنان مردم افغانستان از مربوطات پروان سوم در حوزه چهارم شهر کابل، سه راکت از یک موتر نوع کرولا به سمت شهر شلیک کردند. خوشبختانه تلفات جانی ندارد، اما طبیعی است که برخورد راکت زیان‌های مالی را به بار آورده است که خوشبختانه سنگین نیست."

د افغانستان د کورنیو چارو وزارت ویاند میرویس ستانکزي
د افغانستان د کورنیو چارو وزارت ویاند میرویس ستانکزي

‎اما نماز عید در بخش‌های دیگر کابل، در فضای نسبتاً آرام برگزار شد. با این حال، رفت‌وآمد در شهر کمتر است.

نیروهای امنیتی تدابیر ویژه‌ای به اجرا گذاشته‌اند.

با این حال، شماری از باشندگان کابل می‌گویند انتظار داشتند که این عید آغاز یک آتش‌بس سراسری برای رسیدن به صلح باشد، اما افزایش خشونت آنان را نگران کرده است.

سید روح‌الله عابد و حیات‌الله نظری باشندگان کابل می‌گوید: "توقع این بود که در عیدی که امروز روز اولش است، یک آتش بس دایمی یا شش ماهه میشد. توقع مردم هم همی بود."

"توقع جامعه ما همی است که بعدها صلح شود که مردم در آرامی یک زندگی آرام داشته باشند."

وزارت أمور داخله می‌گوید که مخالفان مسلح با استفاده از هر فرصتی می‌خواهند که زندگی را بر مردم تلخ سازند اما نیروهای امنیتی جلو آنان را خواهند گرفت. به گفته این نهاد نیروهای امنیتی در روزهای عید برای تامین امنیت به حالت آماده باش قرار دارند.

XS
SM
MD
LG