لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

گسترش ناامنی‌ها؛ شماری از شهروندان هرات به خریداری اسلحه رو آورده‌اند


گسترش ناامنی‌ها در ولایت هرات مردم را به خریداری اسلحه وادار کرده است.
گسترش ناامنی‌ها در ولایت هرات مردم را به خریداری اسلحه وادار کرده است.

با گسترش ناامنی‌ها در ولایت هرات، بسیاری‌ها برای دفاع از خود به خریداری اسلحه روی آورده‌اند. هراتیان می‌گویند که قیمت سلاح به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است. آنان می‌گویند که در کنار نیروهای افغان، برای تامین امنیت‌شان اقدام می‌کنند.

غلام‌حیدر ۵۰ ساله با مبلغ ۱۰۰ هزار افغانی کلاشینکف ساخت روسیه خریداری کرده است. ترس گسترش ناامنی‌ها به شهر هرات، وی را وسوسه خریداری کلاشینکف کرده است. او حالا می‌خواهد که با این سلاح از خود و خانواده‌اش دفاع کند.

او گفت: "به‌خاطری که ناامنی‌ها و دزدی‌ها زیاد شده و دزدان از این فرصت ناامنی سوء استفاده می‌کنند، ما هم مجبور شدیم که برای حفاظت از خود، ناموس و حفاظت از دولت و مردم خود سلاح خریداری کنیم."

گسترش ناامنی‌ها در ولایت هرات مردم را به خریداری اسلحه وادار کرده است.
گسترش ناامنی‌ها در ولایت هرات مردم را به خریداری اسلحه وادار کرده است.

آشفتگی اوضاع امنیتی هرات، بازار خرید و فروش اسلحه را گرم‌تر از هر زمانی کرده است. او ساکن ولسوالی گذره هرات است و برای خود سلاح خریداری کرده است. روایت محمدنعیم ۶۰ ساله از خریداری سلاح در ولسوالی‌ها متفاوت‌تر است؛ چرا که در قریه‌ها، مردم مواشی خود را می فروشند و سلاح می‌خرند.

او گفت: "حالی می‌شنویم که بعضی مسلمانان از مجبوری سلاح خریداری می‌کنند. مثال مردم گاو و گوسفند خود را می‌فروشد و یک میل تفنگ خریداری می‌کند، تا از دولت و ننگ ناموس خود دفاع کند."

فروشندگان سلاح در هرات به رادیو آزادی می‌گویند که هر کلاشینکف روسی تا ۱۵۰ هزار افغانی نیز به فروش می‌رسد.

نور احمد، ساکن ولسوالی گذره می‌گوید که به هرپیمانه سلاح نیاز باشد، قادر به خریداری آن است.

او می‌افزاید: "سلاح در هر خانه این وطن است و شما همین حالا پول بیاورید که من به هزاران میل سلاح به شما تهیه کنم. کسانی هستند که سلاح ۱۰ الی پنج میل دارد و می‌تواند به کسی توزیع کند."

مقام‌های محلی هرات تقاضا برای خریداری سلاح این ولایت را تأیید می‌کنند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که مردم به‌خاطر حمایت از نظام و نیروهای دولتی، دست به ماشه شده‌اند.

گسترش ناامنی‌ها در ولایت هرات
گسترش ناامنی‌ها در ولایت هرات

او می‌افزاید: "روحیه حمایت از نظام در میان مردم تقویت پیدا کرده و خیلی از شهروندان وقتی نیاز می‌بینند که باید در مقابل طالب ایستاد شوند، اقدام به تهیه سلاح می‌کنند. ساز و کارهای به‌خاطر استفاده قانون‌مند از این اسلحه وجود دارد که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی در این بخش از آن استفاده می‌کنند."

هرات گواه شدیدترین ناامنی‌ها طی دو دهه اخیر است. مقام‌های محلی هرات می‌‌پذیرند که بخش زیادی از ولسوالی‌ها تحت کنترل گروه طالبان است. گسترش جنگ باعث وحشت در میان ساکنان هرات شده و آنان تصور می‌کنند، تا با مجهز شدن به سلاح، تا حدودی جلو ناامنی‌ها را می‌گیرند.

اما برخی‌ها نیز به پیامد منفی دستیابی مردم به سلاح در سایه نبود نظارت جدی حکومت نگران هستند و آن را تهدیدی برای حکومت و غیرنظامیان می‌دانند.

XS
SM
MD
LG