لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۲۷

روزهای عید زیر سایه حاکمیت طالبان


آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان
آرشیف، شماری از جنگجویان گروه طالبان

این روزها شاید برای برخی‌ها متفاوت‌تر از عیدهای گذشته باشد، شماری از مردم پس از ۲۰ سال، زندگی زیر چتر حاکمیت طالبان را تجربه می‌کنند.

آنان حکایت‌های گونه‌گونی از روزهای عید دارند.

یکی از آنان سبزینه ۳۸ ساله‌ است.

او در ولسوالی زیباک ولایت بدخشان با شوهر و ۶ فرزندش زندگی می‌کند.

او می‌گوید که در این عید نه خبری از دسترخوان عیدی بود و نه عید گشتک‌های آن: "سال‌های پیش‌تر عید ما بسیار خوش‌رونق بود ما تماماً دسترخوان راست می‌کردیم هفت میوه داشتیم کلچه پخته می‌کردیم اما دیروز هیچ چیز نداشتیم چون که مانع شده بودند. این دسترخوان و این گپ‌ها نباشد حتا طفل‌ها عید گشتک نداشتن ما زنان خیلی در قیودات استیم که حتا از خانه برآمده نتوانستیم نه کالایی جور کردیم هیچ نفهمیدیم که عید چه رقمی بود. بسیار روزهای خراب نه دسترخوانی داشتیم نه عیدی داشتیم بسیار دیروز را به جگرخونی تیر کردیم و امروز هم به جگرخونی استیم."

موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان

مانند سبزینه برای برخی‌های دیگر نیز عید رنگ‌وبوی عیدهای گذشته را ندارد.

صدیق‌الله ۳۵ ساله باشنده ولسوالی دند ولایت کندهار می‌گويد: "عید را چگونه سپری ‌کنم؟ همین دیروز طفل‌هایم برایم گفتند عید است برای ما چیزی می‌خری یا نه؟ من گفتم پسرم خدا مهربان است خداوند بزرگ است. ما برای این عید هیچ آمادگی نداریم."

با این‌حال اما برای برخی‌ها عید زیر چتر حاکمیت طالبان تفاوت چندانی با عیدهای دیگر نداشته و مردم همانند هرسال به پیشواز از آن رفته‌اند.

همانند ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک، یکی از باشندگان‌ آن که نمی‌خواهد از او نام گرفته شود از این عید چنین می‌گوید: "عید امسال نظر به عید پارسال هیچ فرقی نیامده همین قسم قربانی‌ها و مهمانی‌ها می‌شود. میوه‌ها تقسیم می‌شود و آن سه قسم می‌باشد برای اطفال جدا، جوانان جدا و بزرگان قریه جدا می‌باشد. زنان همراه محرم خود چادری می‌کنند، چادر کلان می‌پوشند و حجاب می‌پوشند از یک قریه به قریه دیگر می‌روند. عید امسال فعلاً خو خوب است."

در گوشه‌ی دیگر افغانستان، ولایت بادغیس نیز مردم از عید زیر سایهٔ طالبان بزرگداشت کردند.

خداداد ۴۰ ساله باشنده ولسوالی آب کمری این ولایت می‌گوید که هرچند مردم از بابت نبردها نگران اند با آن‌هم عید تحت حاکمیت طالبان تاکنون این‌گونه‌ گذشته‌است: "مردم نماز عید را خواندند، قربانی هم کردند به خانه‌ها دید و بازدید همدیگر هم می‌روند به ساحه اطراف هیچ گپ نیست، مزاحمت هم به کسی نیست‌. منتها مردم داخل شهر نگرانی دارند و مردم داخل شهر بیرون شدند به اطراف آمدند و سرایت به مردم اطراف هم کرده ‌و نگرانی‌شان را دارند."

در همین‌حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان می‌گوید که آنان در مناطق تحت حاکمیت‌شان هیچ‌گونه محدودیتی وضع نکرده‌اند و مردم عید را در فضای امن سپری می‌کنند.

بر بنیاد ادعای او طالبان اکنون در کل بیش از ۲۵۰ ولسوالی‌ را تحت اداره‌شان دارند_ادعایی که از سوی منابع حکومتی رد شده است.

XS
SM
MD
LG