لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

صنعت‌گران هرات: گسترش جنگ سبب مسدود شدن کارخانه‌ها خواهد شد


یک کارخانه در شهرک صنعتی هرات
یک کارخانه در شهرک صنعتی هرات

صنعت‌گران هرات هشدار می‌دهند که گسترش جنگ در نزدیکی شهرک صنعتی این ولایت، خطر مسدود ساختن کارخانه‌های‌شان را در پی دارد. این صنعت‌گران از حکومت و گروه طالبان یک درخواست دارند؛ پرهیز از جنگ در نزدیک شهرک صنعتی هرات.

این صنعت‌گران، افزایش ناامنی‌ها را خطر بالقوه برای بی‌کاری هزاران تن از کارمندان شهرک صنعتی هرات می‌دانند.

با افزایش جنگ، شرکت «بارک هلمند» با سابقه بیش از یک دهه در بخش تولید قطعات موتورسایکل و ریگشا در شهرک صنعتی هرات، کارمندان خود را از ۱۳۰ تن به نصف کاهش داده است.

نقیب‌الله حقمل، مالک این کارخانه از افزایش ناامنی‌ها در هرات آشفته است. او از روزی می‌ترسد که مجبور شود دروازه کارخانه‌اش را ببندد: "تولیدات ما به همین یک ماه اخیر تقریباً ۵۰ درصد کاهش یافته و کارمندان خود را هم ۵۰ درصد جواب داده ایم. اگر این وضعیت دوام پیدا کند، کارخانه‌داران، کارخانه‌های خود را مسدود می‌کنند و به کشورهای خارجی سرمایه‌گذاری خواهند کرد."

کارخانه در شهرک صنعتی هرات
کارخانه در شهرک صنعتی هرات

احمد سعید عظیمان، بیش از یک دهه می‌شود که در بخش پروسس مواد غذایی و تولید در و پنجره پی‌وی‌سی در شهرک صنعتی هرات سرمایه گذاری کرده است.

این صنعت‌گر برای ۱۲۰ تن زمینه کاری فراهم ساخته، اما حالا از تهدیدات جدی در شهرک صنعتی هرات نگران است: "تهدیدهای فعلی که در شهرک صنعتی وجود دارد، احتمال تعطیلی این شهرک وجود دارد و باعث بیکار شدن کارمندان این شهرک شود. نگرانی وجود دارد که سرمایه‌گذاری‌های بسیار عظیم در شهرک صنعتی، حریق شود، هدر برود و یا مورد چپاول قرار بگیرد و این نگرانی‌ها متأسفانه وجود دارد."

شهرک صنعتی هرات در اطراف ولسوالی‌های ناامن زنده جان، ادرسکن و پشتون زرغون موقعیت دارد و این سه ولسوالی در کنترل کامل گروه طالبان قرار دارند. ترس اصلی اتاق صنایع و معادن هرات، گسترش ناامنی‌ها به این شهرک صنعتی در ولسوالی گذره است.

حمیدالله خادم، رئیس این اتاق، از حکومت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد که هیچ گاهی در نزدیکی شهرک صنعتی به رویارویی نظامی نپردازند: "خواسته ما از طالبان و دولت افغانستان و هر گروه دیگری که در افغانستان مصروف جنگ هستند، در قدم اول جلوگیری از تخریب پروژه های ملی و به خصوص شهرک‌های صنعتی بکنند. برای حفظ و نگهداری پایگاه‌های اقتصادی افغانستان تلاش بکنند."

یک کارخانه در شهرک صنعتی هرات
یک کارخانه در شهرک صنعتی هرات

سه هفته می‌شود که حکومت افغانستان کار ساخت دیوار احاطوی در اطراف شهرک صنعتی هرات را آغاز کرده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات بر تامین امنیت این شهرک از سوی نیروهای دولتی اطمینان می‌دهد: "شهرک صنعتی، هرات را به قطب اقتصادی افغانستان مبدل کرده. ما متعهد هستیم که از تمام ظرفیت و امکانات خود در راستای تأمین و مصونیت سرمایه‌گذاران استفاده کنیم و در کنار احداث دیوار احاطوی، در راستای تامین امنیت هم توجه کنیم."

بر بنیاد آمار مسئولان در اتاق صنایع و معادن هرات هم اکنون، بیش از ۱۷۰ کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی هرات فعالیت دارد و حدود ۱۶ هزار تن نیز مصروف کار هستند.

صنعت‌گران هرات هشدار می‌دهند که افزایش ناامنی‌ها باعث خواهد شد که از شمار کارخانه‌های تولیدی فعال کاسته شود و میزان بیکاری نیز افزایش پیدا کند.

XS
SM
MD
LG