لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

درمان نزدیک به ۵۰ هزار زخمی جنگ توسط کمیته جهانی صلیب سرخ در افغانستان


اشتراک جنگجویان طالبان در یک دوره آموزشی کمک‌های اولیه توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزنی
اشتراک جنگجویان طالبان در یک دوره آموزشی کمک‌های اولیه توسط کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در غزنی

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که در شش ماه اول سال جاری با تقریبا ۵۰ هزار زخمی در افغانستان بخاطر علاج کمک کرده است.

گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید افغانستان یکی از مرگ‌بارترین نقاط جهان بوده و اکثریت قربانیان جنگ زنان و کودکان اند.

گزارش می‌افزاید که این کمیته در شش ماه اول سال جاری در معالجۀ ۴۹ هزار و ۵۰۰ زخمی کمک کرده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که با درنظرداشت این ارقام روزانه ۲۷۰ نفر به معالجه نیازمند بوده که اکثر شدیدا زخمی می‌باشند.

آرشیف، زخمی نبردها در کندهار
آرشیف، زخمی نبردها در کندهار

این کمیته در گزارش خود که روز چهارشنبه (۲۱ جولای) نشر کرد، می‌افزاید که در شش ماه گذشته تنها در شفاخانۀ میرویس در شهر کندهار در معالجه ۲،۳۶۶ نفر از زخمی‌ها کمک کرده که با اسلحه گرم زخمی شده بودند.

این گزارش کمک معالجوی صلیب سرخ از اول جنوری تا پایان ماه جون را دربر می‌گیرد اما بعد از این مدت جنگ‌ها در چند هفته اخیر در کندهار شدت گرفته است.

داکتر محمد داوود فرهاد، رئیس شفاخانه میرویس به رادیو آزادی گفت که در مدت بیش از یک هفته تقریبا ۲۵۰ نفر از زخمیان معالجه شده‌اند.

فرهاد می‌گوید: "در ده روز گذشته از مناطق جنگ در میرویس مینه، شهر کهنه، حوزۀ چهاردهم، میربازار، دند، دامان، کوتل مرچه، ارغنداب و شاه ولی کوت، از این مناطق ۳۴۶ زخمی به ما آورده شده‌اند که از جمله ۲۴۸ نفر غیرنظامی اند."

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ می‌گوید که شمار زخمی‌ها در شش ماه اول سال جاری در کندهار نسبت به عین مدت در سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

آرشیف، شفاخانه صلیب سرخ در هرات
آرشیف، شفاخانه صلیب سرخ در هرات

ایلوی فیلون، رئیس کمیتۀ صلیب سرخ برای افغانستان از طرفین درگیر جنگ می‌خواهد برای حفاظت غیرنظامیان تلاش‌های بیشتر انجام دهند.

وی می‌افزاید که مسدود کردن سیستم آب، قطع جریان برق، هدف قرار دادن مرکزها و کارمندان صحی، زندگی مردم را دشوارتر کرده است.

XS
SM
MD
LG