لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

مارک میلی: نیروهای افغان برای پیروزی نبرد کنونی کافی نیست


آرشیف، نیروهای امنیتی افغان
آرشیف، نیروهای امنیتی افغان

جنرال مارک میلی، لوی درستیزی نیروهای مسلح امریکا می‌گوید که قوای امنیتی افغان برای پیروزی نبرد کنونی در افغانستان کافی نیستند.

اما او افزود که شماری نیروهای امنیتی افغان نسبت به صفوف طالبان زیاد اند. نیروهای که ایالات متحده آن‌ها را تجهیز کرده و آموزش داده است.

جنرال مارک میلی این سخنان را دیروز چهارشنبه (۲۱ جولای) در ارتباط به وخامت سریع اوضاع امنیتی در افغانستان بیان کرد.

او گفت، دو عامل خیلی مهم محاربه اراده و رهبری بوده و وضعیت کنونی در افغانستان اراده و رهبری مردم، نیروهای امنیتی و حکومت افغانستان را آزمایش می‌کند.

جنرال مارک میلی، لوی درستیز اردوی امریکا
جنرال مارک میلی، لوی درستیز اردوی امریکا

لوی درستیز اردوی امریکا می‌گوید که طالبان تقریبا نصف از ۴۲۰ ولسوالی افغانستان را تصرف کرده‌اند.

جنرال مارک میلی که در واشنگتن صحبت می‌کرد گفت، به نظر می‌رسد که طالبان در حمله‌های وسیع در سراسر افغانستان حرکت به گفتهٔ او استراتیژیک دارند، ولی موفق نخواهند شد.

جنرال میلی افزود، طالبان حملات را شدت بخشیده، مناطق زیادی را تصرف کرده، کنترول بندرها را بدست گرفتند و شهر ها را محاصره کرده‌اند تا مورال اردوی افغان را آزمایش کنند.

او افزود که طالبان هنوز هیچ کدام شهر مهم را تصرف نکرده و نیروهای دولتی برای حفاظت از ساکنان شهرهای بزرگ در حال انسجام اند.

لوی درستیز اردوی امریکا می‌گوید، در حال حاضر بیش از دوصد ولسوالی زیر تصرف طالبان اند. وی ماه گذشته گفته بود که طالبان ۸۱ ولسوالی را زیر تصرف خود دارند.

عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در کندز
عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در کندز

همزمان، با این سخنان جنرال مارک میلی لوی درستیز نیروهای مسلح امریکا طالبان دیروز چهارشنبه گفته اند که به مناسب روزهای عید سعید اضحی جنگجویان آن‌ها در وضعیت دفاعی قرار خواهند داشت. اما آتش‌بس رسمی را اعلام نکردند.

با آن هم از برخی نقاط در افغانستان از جمله تهاجم طالبان به غازی آباد کنر خبر داده شده است.

در حالی که، تیم‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر در گفتگو های صلح اندکی پیشروی داشته، رئیس جمهور اشرف غنی در روز اول عید گفت که طالبان ثبوت کردند که قصد و ارادهٔ صلح را ندارند.

XS
SM
MD
LG