لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

کمیته مصوونیت رسانه‌ها: طالبان بر رسانه‌ها در بدخشان محدودیت وضع کرده‌اند


آرشیف
آرشیف

مسوولان کمیته مصوونیت رسانه‌ها در ولایت بدخشان می‌گویند برخی رسانه‌های محلی که در این ولایت به تازگی در زیر حاکمیت گروه طالبان قرار گرفته است از سوی جنگجویان طالب محدودیت‌هایی بر نشرات آنان وضع شده است.

به گفته آنان، طالبان مانع کار کردن بانوان در رسانه‌ها شده، برنامه‌های تفریحی و موسیقی را قطع کرده‌اند و نشرات شریعت را پخش می‌کنند.

نصیر احمد اخگر مدیر مسوول رادیو کوکچه در ولسوالی جرم بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که پس از سقوط ولسوالی جرم بدست جنگجویان طالب، این گروه محدودیت‌هایی در بخش نشرات رادیوی آنان وضع کرده است.

به گفته او، از یک ماه به این‌سو در کنار این که نشر برنامه‌های تفریحی، موسیقی و آهنگ‌های فرمایشی قطع شده است، کارمندان زن نیز به دلیل تهدیدهای امنیتی دست از کار رسانه‌ای برداشته اند.

اخگر می‌گوید: "ما هم اکنون برنامه‌های زراعتی، صحی و ادبی را نشر می‌کنیم و اما برنامه‌های موسیقی را سانسور می‌کنیم. همچنان دختران به رادیو نمی‌آیند و تنها مردها کار رادیو را پیش می‌برند."

آرشیف
آرشیف

در کنار رادیو کوکچه، رادیو بهارستان در ولسوالی بهارک و رادیو کشم در ولسوالی کشم نیز در زیر حاکمیت طالبان قرار دارند.

خواستیم دیدگاه مسوولان رادیو بهارستان و رادیو کشم را درباره برخورد گروه طالبان با خبرنگاران داشته باشیم اما آنان به دلیل تهدیدهای امنیتی نخواستند که با ما صحبت کنند.

اما لینا شیرزاد، مسوول کمیته مصوونیت خبرنگاران در ولایت بدخشان به رادیو آزاد می‌گوید که گروه طالبان در کنار این که چند برنامه تفریحی را در رادیو بهارستان قطع کرده، برنامه شریعت را از طرف صبح و شام در این رادیو نشر می‌کنند و نشرات رادیو کشم نیز قطع شده است.

بانو شیرزاد گفت: "برای یک هفته اول سه رسانه ولسوالی‌ها نشرات نداشته اند و بعد از یک هفته رادیو کوکچه نشرات نورمال دارد، رادیو کشم نشرات‌اش قطع شده تا حال و در رادیو بهارستان طالبان از طرف صبح و شام برنامه رادیو شریعت را نشر می‌کنند."

با این حال عبدالبصیر حقجو، رئیس شورای خبرنگاران بدخشان با ابراز نگرانی از وضعیت خبرنگاران محلی در این ولایت، از گروه‌های درگیر جنگ می‌خواهد که به خبرنگاران آسیبی نرسانند.

حقجو گفت: "خواست ما از گروه طالبان و نیروهای دولتی این است که به خبرنگاران مشکل ایجاد نکنند، و باید زمینه کار را برای آنان مساعد بسازند چون رسانه حیثیت چشم و گوش جامعه را دارد و از خبرنگاران می‌خواهم که بی طرفی خود را حفظ کنند."

آرشیف، فعالیت زنان در رسانه‌های محلی افغانستان
آرشیف، فعالیت زنان در رسانه‌های محلی افغانستان

اما ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی گروه طالبان هرچند درباره وضع کردن محدودیت به رسانه‌های زیر حاکمیت‌شان چیزی نمی‌گوید اما آقای مجاهد می‌گوید که آنان تحقیقات را به هدف شناسایی صاحب اصلی این رسانه‌ها آغاز کرده‌اند.

آقای مجاهد می‌گوید، رسانه‌های که شخصی باشد به صاحبانش تسلیم داده می‌شود و رسانه‌های دولتی مربوط به این گروه خواهد شد.

در ولایت بدخشان سه رسانه تصویری، ۱۱ رادیو محلی و ده‌ها رسانه‌ی چاپی فعالیت می‌کنند.

اما از دو ماه به این‌سو سه رادیو محلی در ولسوالی‌های کشم، بهارک و جرم به دست طالبان افتاده است.

برخی رسانه‌های محلی در مرکز بدخشان هم به دلیل تهدیدهای امنیتی و رسیدن جنگجویان طالب در دروازه‌های شهر فیض آباد در نشرات‌شان تغییرات آورده اند.

XS
SM
MD
LG