لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

وزارت دفاع: تلاش‌ها برای پسگیری ولسوالی‌های از دست رفته ادامه دارد


عملیات نیروهای افغان در پکتیا
عملیات نیروهای افغان در پکتیا

وزارت دفاع افغانستان در واکنش به اظهارات اخیر لوی درستیز امریکا گفته که تلاش‌ها برای پسگیری تمام ولسوالی‌های از دست رفته ادامه دارد.

یک روز پس از سخنان لوی درستیز امریکا، وزارت دفاع افغانستان گفته که براساس یک برنامه مشخص تلاش می‌شود که ولسوالی‌های از دست رفته پس گرفته شود.

مارک میلی، لوی درستیز امریکا روز چهارشنبه (۲۱ جولای) در واشنگتن گفت که طالبان مرکزهای ۲۱۰ ولسوالی از ۴۲۰ ولسوالی افغانستان را به تصرف خود درآورده‌اند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با آن که شمار ولسوالی‌های از دست رفته را واضح نکرد، اما گفت که مردم از نیروهای امنیتی و دفاعی پشتیبانی می‌کنند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

امان افزود: "در ساحاتی که طالبان حضور دارند، متاسفانه مردم در معرض ظلم و ستم این گروه قرار دارند. این ساحات براساس برنامه مشخص از کنترول طالبان آزاد خواهند شد و مردم از ظلم و ستم طالبان نجات خواهند یافت."

مارک میلی این احتمال را مطرح کرد که طالبان حمله‌های خود را گسترش دهند، اما پیروز نخواهند شد، چون به گفته او، نیروهای امنیتی افغان برای حفظ شهرها در حال تنظیم شدن است.

آقای میلی ماه گذشته گفته بود که ۸۱ ولسوالی افغانستان در اختیار طالبان قرار دارد.

در عین حال باری عارض، کارشناس نظامی گفته که در شرایط کنونی افغانستان واقعیت‌ها بدون در نظرداشت نفع یا ضرر آن باید بیان شود: "حقایق باید توضیح شود و این به این معنی نیست که با انگیزه و مورال نیروهای امنیتی و دفاعی و حکومت بر بخورد. هر آنچه اتفاق می‌افتد باید چنین تلقی نشود که به کی نفع دارد و به کی هم ضرر می‌رساند. واقعیت این است که ولسوالی‌ها بین حکومت و طالبان در حال رد و بدل شدن است."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که در حدود دو ماه اخیر ۲۰۰ ولسوالی در اختیار آن‌ها قرار گرفته و هنوز برای تصرف شهرهای بزرگ برنامه ندارند. اما وزارت دفاع افغانستان گفته که بیش از ۲۰ ولسوالی از دست‌رفته را پس گرفته اند.

آرشیف، باز پسگیری ولسوالی میرزکه پکتیا ار تصرف طالبان
آرشیف، باز پسگیری ولسوالی میرزکه پکتیا ار تصرف طالبان

از سویی هم راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در یک رشته تویت‌ها نوشته که در این دوره جایی برای محدود کردن دسترسی دختران به مکتب‌ها یا حقوق زنان در جامعه، محل کار و یا حکومت وجود ندارد.

او خطاب به طالبان نوشته: "به ۲۰۲۱ خوش آمدید. به قرن ۲۱ بپیوندید. زنان و مردان از حقوق برابر برخوردار اند".

راس ویلسن همچنین نوشته که به زنان نباید دستور داده شود که در همایش‌ها چه نوع لباسی بپوشند و نباید در محل کار خود مورد خشونت قرار گیرند.

شارژدافیر سفارت امریکا همچنین نوشته که تلاش خود برای تضعیف دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را متوقف کنید.

طالبان در این مورد گفته اند که بر اساس احکام دین اسلام و رسوم افغانی حقوق همه شهروندان افغانستان به شمول زنان در نظر گرفته می‌شود.

این در حالی‌ست که همزمان با آغاز روند گفتگوهای صلح که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده، نگرانی‌ها در مورد از دست رفتن دستاوردهای سال‌های اخیر به‌ویژه در زمینه حقوق زنان افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG