لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

هیچ معتاد مواد مخدر در افغانستان واکسین کرونا دریافت نکرده است


واکسین کرونا
واکسین کرونا

تعداد زیادی از کارمندان مرکزهای ترک اعتیاد در افغانستان در برابر ویروس کرونا واکسین شده‌اند، اما تا حال هیچ معتادی واکسین کرونا را دریافت نکرده است.

مسوولان ریاست کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه می‌گویند، کارمندان آنان به دلیل قرار داشتن در معرض خطر ابتلا به ویرس کرونا واکسین شده‌اند و همین که امکانات فراهم شد، معتادان داخل بستر در مرکزهای ترک اعتیاد نیز واکسین کرونا دریافت خواهند کرد.

تا حال چیزی حدود یک میلیون تن در افغانستان واکسین کرونا دریافت کرده‌اند و به دلیل اندک بودن آن، این واکسین بیشتر به افرادی تطبیق شده است که در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر اند.

معتادان که به دلیل مصرف مواد مخدر وضعیت خوب صحی ندارند و به شمول ویروس کرونا، در برابر سایر مرض‌ها آسیب‌پذیر اند، تا حال حتی یک تن آنان نیز واکسین کرونا دریافت نکرده است.

معتادان مواد مخدر در افغانستان
معتادان مواد مخدر در افغانستان

ناصر شریفی، رییس کاهش تقاضا به مواد مخدر وزارت صحت عامه می‌گوید که کارمندان صحی مرکزهای ترک اعتیاد واکسین کرونا دریافت کرده‌اند، اما با بیشتر شدن امکانات دسترسی به واکسین کرونا، معتادان داخل بستر نیز واکسین خواهند شد.

شریفی گفت: "اکثریت کارمندان ما در شفاخانه‌های ترک اعتیاد در ولایت‌ها و کابل واکسین شده‌اند و به کارمندان باقی مانده هم به اساس تقسیم اوقات واکسین کرونا تطبیق خواهد شد. در قدم دوم، معتادانی واکسین می‌شوند که اعراض متممه دارند و در قدم بعدی، اگر امکانات وجود داشت، معتادان دیگر نیز به اساس تقسیم اوقات واکسین خواهند شد."

بر اساس معلومات سازمان صحی جهان، افرادی در برابر ویروس کرونا بیشتر آسیب‌پذیر اند که دچار بیماری‌های تنفسی، شش، گرده، زردی سیاه و شکر باشند.

ارزیابی نهادهای بخش تداوی معتادان نشان می‌دهد که استفاده از مواد مخدر بیماری‌های فوق را برای معتادان به بار می‌آورد، از همین‌رو آنان در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر اند.

داکتر بریالی میوندوال، متخصص بخش تداوی معتادان می‌گوید، نه تنها این که خود معتادان در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر اند، بلکه آنان ناقل این ویروس نیز هستند، از همین‌رو معتادان و کارمندان مرکزهای ترک اعتیاد از همه بیشتر مستحق دریافت واکسین کرونا اند.

آرشیف، واکسیناسیون کرونا در افغانستان
آرشیف، واکسیناسیون کرونا در افغانستان

میوندوال افزود: "معتادان و کسانی که در بخش تداوی آنان کار می‌کنند باید واکسین کرونا را دریافت کنند، زیرا معافیت بدن معتادان ضعیف است و آنان ویروس کویید -۱۹ را بعدا به دیگران انتقال می‌دهند. چون معتادان افراد سیار اند و در هرجا بود و باش دارند و در کُل جامعه پراگنده اند، از همین‌رو به آسانی بیماری کرونا را اخذ و با خود انتقال می‌دهند."

بر علاوه آسیب‌پذیری معتادان در برابر ویروس کرونا، استفاده آنان از مواد مخدر در اجتماعات و به کارگیری وسایل مشترک برای مصرف مواد مخدر سبب می‌شود، تا امراض به گونه سریع در میان آنان انتشار یابد.

از همین‌رو، در گزارش تازه اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد آمده که معتادان مواد مخدر بزرگ‌ترین عامل افزایش بیماری ایدز در سال ۲۰۲۰ بوده اند.

XS
SM
MD
LG