لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۱:۱۲

افزایش تنش‌ها میان کابل و اسلام آباد؛ تویت امرالله صالح واکنش تند پاکستان را برانگیخت


 امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

نشر یک تصویر از سوی امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان واکنش تند وزیران، خبرنگاران و جامعه مدنی پاکستان را به همراه داشته.

صالح روز گذشته یک عکس را در توییترش نشر کرد که در آن امضای سندی بین جنرال‌های هندی و پاکستانی را نشان می‌دهد.

به گفتۀ صالح این تصویر از زمانی‌ست که جنرال پاکستانی سند تسلیمی صدهزار سرباز کشورش به هندوستان را امضا کرد، او تاکید کرده که افغانستان دچار همچو یک صحنۀ نخواهد شد.

اما انتشار این تصویر در پاکستان خشم برخی‌ها را برانگیخته از جمله چودهدری فواد حسین، وزیر اطلاعات و نشرات پاکستان که با بازپخش تویت امرالله صالح، خطاب به او نوشته است که افغانستان به مردم شجاع آن تعلق دارد نه به کفتارهای مانند شما که با گذشت زمان به پناهگاه‌های‌شان پناه می‌برند.

امرالله صالح امروز هم در واکنش به پیام‌های پاکستانی‌ها نوشته که این پیام‌ها نیت پاکستان در برابر افغانستان را آشکار می‌کند و به گفتۀ او با هویدا شدن هرچه بیشتر چهره و نیت دشمن برماست که عزم ما محکم‌تر شود.

تنش‌های دیپلوماتیک بین کابل و اسلام آباد در این روزها اوج گرفته.

دولت افغانستان سفیر و دپلومات‌های ارشد خود را پس از آن به کابل فراخواند که سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل سفیر افغانستان در اسلام آباد برای چند ساعت ربوده و شکنجه شد.

دولت افغانستان گفته است که تا مجازات عاملان این اختطاف، دپلومات‌های افغان به پاکستان بر نخواهند گشت.

وزیر خارجۀ پاکستان، شاه محمود قریشی روز چهارشنبه از اقدامات دولتش در خصوص این قضیه سخن گفت و افزود که پولیس تا به حال از ۲۵۰ نفر تحقیق کرده است.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان

همزمان با این مسئله‌ای دیگری که به تنش‌ها بین دو کشور افزود انتقادهای مستقیم رهبران افغانستان و پاکستان بر همدیگر هفتۀ گذشته در نشست منطقه‌یی در ازبیکستان بود.

رئیس جمهور اشرف غنی، عمران خان و به گفتۀ او جنرالانش را متهم کرد که در تضاد با تعهدات‌شان بر طالبان فشار لازم وارد نکرده‌اند.

عمران خان در پاسخ اما گفت که هیچ کشوری برای پروسۀ صلح افغانستان، بیشتر از پاکستان کمک نکرده است.

در یک اتفاق دیگر نیز امرالله صالح، معاون رئیس جمهور افغانستان با دولت پاکستان تقابلی داشت.

صالح پنجشنبه هفتۀ گذشته در یک توییت ادعا کرد که نظامیان پاکستانی به نظامیان افغان هشدار داده اند که اگر در منطقۀ مرزی سپین بولدک برضد طالبان اقدام کنند با پاسخ نیروهای هوایی پاکستان روبرو خواهند شد.

این ادعا نیز با واکنش تند دولت پاکستان روبرو شد و مقام‌های پاکستانی گفتند که هیچ تماسی بین نظامیان پاکستانی و افغان برقرار نشده.

کابل به تکرار اسلام آباد را به حمایت از طالبان و دامن زدن آتش جنگ در افغانستان متهم کرده، اما پاکستان گفته که ارتباطش با طالبان تنها به هدف تسهیل پروسۀ صلح افغانستان است.

XS
SM
MD
LG