لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

تاکید طالبان بر عدم انحصار قدرت؛ تمام افغان‌ها در امنیت و ترقی کشور سهم گیرند


آرشیف، شماری از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر
آرشیف، شماری از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر

درحالی که در نشست میان هیئت‌های مذاکره کننده حکومت افغانستان و طالبان بر سریع شدن گفتگوهای صلح تاکید شده است، حالا طالبان می‌گویند که در پی انحصار قدرت نیستند و تمام افغان‌ها باید در امنیت و ترقی کشور سهم داشته باشند.

پس از خواست‌های جامعه جانی برای رسیدن به یک توافق سیاسی و تامین آتش‌بس ازسوی طالبان، یک هیئت این گروه در نشستی با نمایندگان امریکا، اتحادیه اروپا، جرمنی، بریتانیا، فرانسه، ناروی، نماینده غیرنظامی‌ ناتو، یوناما و قطر بحث کرده است.

میزبانی این نشست آنلاین را جینانفرانکو پتروزیلا، نماینده خاص ایتالیا به عهده داشت و در این نشست روی وضعیت جاری در افغانستان، پروسه صلح، آزادی زندانیان طالبان، بیرون شدن نام رهبران طالبان از لست سیاه سازمان ملل و برخی موضوعات دیگر بحث شده است.

عبدالسلام حنفی، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر در این نشست گفته است که در پالیسی آنان در مورد صلح تغییرات به‌میان نیامده است و این گروه می‌خواهد که مسئله افغانستان از راه گفتگو حل شود.

عبدالسلام حنفی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر
عبدالسلام حنفی، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان می‌گوید که عبدالسلام حنفی در این نشست گفته است که طالبان خواهان انحصار قدرت نبوده و تمام ا فغان‌ها باید در صلح و ترقی کشور سهم داشته باشند.

نعیم می‌گوید: "امارت اسلامی این را ترجیح می‌دهد که مسئله افغانستان از راه گفتگو حل شود، ما هیچ اجندای بیرونی نداریم، نه در امور داخلی کسی مداخله می‌کنیم و نه هم به کسی اجازه می‌دهیم که در امور داخلی ما مداخله کند."

معاون سیاسی دفتر طالبان در این نشست گفته است که آنان با جهان در بخش حقوق بشر، تعلیم و تعامل به آن متعهد هستند و از جامعه جهانی نیز می‌خواهند که در بازسازی افغانستان سهم فعال بگیرند.

اما حکومت افغانستان طالبان را متهم می‌کند که به صلح متعهد نیستند و نمی‌خواهند که در مورد حل منازعه افغانستان یک توافق سیاسی بمیان آید.

دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان به رادیو آزادی گفت که هرگاه طالبان متعهد به صلح می‌بودند، آتش‌بس را قبول می‌کردند و از کشتارافغان ها دست می‌کشیدند.

مینه‌پال افزود: "طالب و حامیان‌شان در این تلاش هستند که امارت را دوباره برگردانند و حکومت افغانستان تسلیم آن‌ها شود، این هیچ وقت برای حکومت افغانستان و مردم این کشور قابل پذیرش نیست."

دوا خان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان
دوا خان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های افغانستان

طالبان درحالی درمورد حل منازعه افغانستان از طریق رسیدن به یک راه حل سیاسی سخن می‌زنند که رئیس جمهور غنی نیز در روز اول عید گفت که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی پس از سفر دوحه گفته است که طالبان نیت صلح را ندارند.

در این حال یوناما هم یک بار دیگر نسبت به جنگ جاری در افغانستان ابراز نگرانی کرده و با اشاره به وضعیت در کندهار و آسیب رسیدن به غیرنظامیان گفته است که جنگ در شهرها تهدیدهای زیاد را متوجه غیرنظامیان می‌کند.

یوناما از طرف‌های درگیر خواسته است که تمام تلاش‌های‌شان را برای مصوونیت غیر نظامیان به خرچ دهند.

از سوی دیگر انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در ملاقات با محمد بن عبدالرحمن معاون نخست وزیر قطر، پیرامون سریع شدن روند گفتگوهای صلح افغانستان و رسیدن هرچه زودتر به یک توافق سیاسی بحث کرده است.

اما با این همه، تهدیدها و شدت جنگ آنقدر بلند است که همسایه‌های افغانستان را نیز نگران کرده است.

احضارات فوق‌العاده امنیتی در تاجیکستان
احضارات فوق‌العاده امنیتی در تاجیکستان

تاجیکستان همسایه شمالی افغانستان به روز (پنج‌شنبه، ۲۲ جولای) بزرگ‌ترین تمرینات نظامی‌اش را به اجرا گذاشت که تقریبا همه اردوی آن کشور در این تمرینات حضور داشتند.

امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجکستان حین اجرای این تمرینات نظامی با اشاره به خشونت‌های جاری در افغانستان گفت، در مورد بی ثباتی در منطقه یک‌بار دیگر به مردم‌اش یادآور می‌شود که برای حفظ صلح و ثبات آمادگی کامل داشته باشند.

آقای رحمان با توجه به بیشتر شدن جنگ در افغانستان به نظامیان‌اش امر کرده است که از مرز با افغانستان به گونه جدی نظارت داشته باشند.

XS
SM
MD
LG