لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

مقام‌ها: طالبان ده‌ها غیرنظامی را در سپین بولدک کندهار کشته اند


آرشیف، جنگجویان طالبان در کندهار
آرشیف، جنگجویان طالبان در کندهار

مقام‌های افغان مدعی اند که جنگجویان طالبان به تازگی در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار ده‌ها غیرنظامی را به اتهام همکاری با دولت کشته اند.

میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان جمعه (۲۳ جولای) به رادیو آزادی گفت که جنگجویان طالبان پس از هجوم بر خانه‌های مردم در ولسوالی سپین بولدک، صدها تن را با خود برده اند و از این میان دست‌کم صد تن را کشته اند.

استانکزی می‌گوید: "بر اساس اطلاعات ابتدایی، آنان [طالبان] حدود ۴۰۰ تن را از خانه‌ها بیرون آورده اند. از این میان اجساد بیش از ۱۰۰ تن پیدا شده‌اند. تعدادی از آنان را در خانه‌ها شهید کرده‌اند. اجساد تعدادی از آنان در ریگ‌زار‌ها و جاده‌های سپین بولدک پیدا شده‌اند. اکثریت مطلق آن‌ها افراد ملکی هستند."

میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان
میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در توییتر نوشته است که قربانیان عمدتاً جوانان شامل ورزشکاران، فعالان مدنی، تاجران و افراد همفکر با دولت بودند.

شماری از منابع محلی در کندهار به رادیو آزادی گفته اند که افراد مسلح حدود ۸۰ تن در مناطق تحت کنترل طالبان در ولسوالی سپین بولدک و ۱۱ تن دیگر در ناحیۀ هفتم شهر کندهار را به اتهام همکاری با دولت با خود برده‌اند.

این منابع که به خاطر حساسیت موضوع خواستند نام‌های‌شان افشا نشود، گفتند که اجساد تعدادی از افراد پیدا شده و شماری از آنان هم ناپدید هستند.

فدا محمد، عضو شورای ولایتی کندهار و از باشندگان ولسوالی سپین بولدک می‌گوید، دو پسرش سه روز پیش شب هنگام پس از آن که از خانه بیرون برده شدند، برنگشتند.

فدا محمد گفت: "حوالی دوازده و نیم شب ۲۰ نفر با دو موتر آمدند. به پسرانم که در ۲۰ یا ۲۲ سال با هیچ ادارۀ حکومت کار نکرده بودند، گفته اند که مسوولان شما را کار دارند. آنان را به یک مکان زندانیان بردند و پس از ده دقیقه آنان را در قلعۀ گلشن هدف قرار داده، شهید و همانجا رها کرده‌اند."

مقام‌ها در کندهار می‌گویند که افراد مسلح محبوب خان یک بزرگ قومی ولسوالی دامان این ولایت را نیز سه روز پیش از منزلش بیرون بردند و سپس او را کشتند.

محبوب خان از باشنده‌های قلعۀ اعظم بود، روستایی که به تازگی به دست طالبان افتاده است.

ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان در صحبت با رادیو آزادی ادعای کشته شدن غیرنظامیان از سوی افراد این گروه را رد کرده است.

مجاهد گفت: "این موضوع کاملاً تبلیغ و بخشی از شایعات دشمن است. در واقع دو پسر یک وکیل کندهار دو روز پیش در پیوند به یک موضوع شخصی کشته شده‌اند. این که این موضوع در ساحۀ تحت کنترل ما رخ داده، زیر بررسی است. ما دنبال عاملان آن هستیم و به آن‌ها نیز گفته ایم که این یک موضوع جنایی است. اما بازداشت‌ها و قتل‌های سیاسی را که وزارت داخله ادارۀ کابل در موردش می‌گوید، حقیقت ندارد و تبلیغات آن‌هاست."

منابع مستقل نیز در مورد ادعای کشته شدن غیرنظامیان در کندهار تا کنون چیزی نگفته اند.

شفاخانه حوزوی کندهار
شفاخانه حوزوی کندهار

در دو هفتۀ اخیر نزدیک به ۹۰ جسد و بیش از ۳۶۰ زخمی بشمول ۲۷۰ غیرنظامی از شهر کندهار و ولسوالی‌های اطراف آن به شفاخانۀ میرویس ولایت کندهار منتقل شده‌اند.

محمد داوود فرهاد، مسوول این شفاخانه به رادیو آزادی گفته است که بسیاری از این جسدها که از سوی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ به شفاخانه منتقل شده‌اند، قابل شناسایی نیستند.

یک منبع در کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که به خاطر حساسیت موضوع خواست نامش افشا نشود به رادیو آزادی گفته است که کمیسیون در مورد ادعای کشته شدن غیرنظامیان ازسوی طالبان در کندهار تحقیقات خود را آغاز کرده است.

این کمیسیون پیش از این بارها از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که به حفظ جان غیرنظامیان احترام کنند.

XS
SM
MD
LG