لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

آرمان ملی: خیزش‌های مردمی در افغانستان توان حفاظت از خاک خود را دارند


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل

روزنامه‌های چاپ کابل در شماره‌های امروز خود بیشتر به بررسی و تحلیل خیزش‌های مردمی و روابط افغانستان و امریکا پرداخته‌اند.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در سرمقاله شماره امروز خود نوشته است که اگر طالبان جنگ را متوقف نکنند، خیزش‌های مردمی توان آن را دارند که از خاک خود حفاظت کنند.

نویسنده افزوده است که شش سال پیش فعالیت طالبان محدود به چند ولسوالی بود، اما پس از گفتگو با امریکا و حمایت غیرمستقیم امریکا، این گروه آرزوی تصرف تمام افغانستان را به سر دارد. به باور سرمقاله‌نویس، وضعیت از ۲۰ سال گذشته تا حال از زمین تا آسمان فرق کرده است.

آرمان ملی همچنین افزوده است که ۲۰ سال پیش که طالبان حاکمیت داشتند، همه چیز را بر مردم تحمیل کرده بودند، اما نسل فعلی مجبور به تحمل حاکمیت و قوانین سختگیرانه طالبان نمی‌شود. به باور نویسنده، حالا طالبان با مردم روبه‌رو هستند و مردم در برابر این گروه سلاح برداشته‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح در سرمقاله خود نوشته است که وضعیت عراق و افغانستان در مورد خیزش مردمی تقریباً مشابه است. به نوشته روزنامه، زمانی که امریکا عراق را ترک می‌گفت، مردم آن کشور برای مقابله با گروه داعش و دیگر گروه‌های مسلح سلاح برداشتند.

سرمقاله افزوده که تفاوت‌هایی هم میان وضعیت دو کشور موجود است و آن این که در عراق خیزش‌کنندگان تحت امر یک رهبر به پیش برده می‌شد، اما اینجا در افغانستان هر رهبر جهادی و هر شخص بانفوذ یک گروه ایجاد کرده و به مردم سلاح داده است.

نویسنده هشت صبح همچنین نوشته است که در زمانی که خیزش مردمی عراق آغاز شد، از لحاظ دینی در کنار علما، حتی مسئولان حکومتی با مردم همکاری لازم کردند، اما درافغانستان چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

  • هیواد

و روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله خود با اشاره به روابط استراتژیک افغانستان با امریکا نوشته که این روابط در حال حاضر در مقایسه با هروقت دیگر بیشتر به پختگی رسیده است. به نظر روزنامه، امریکا به همکاری خود نه تنها در بخش سیاسی، بلکه در بخش‌های نظامی، اقتصادی، توسعه‌ای و اجتماعی ادامه می‌دهد.

به باور سرمقاله‌نویس هیواد، سفر محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به امریکا و حالا تماس تلفونی او با جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا، باعث تقویت بیشتر این روابط شده است.

هیواد در پایان سرمقاله خود تأکید کرده که نه تنها امریکا، بلکه دیگر کشورها نیز باید تا نابودی تروریزم به کمک و همکاری خود به افغانستان ادامه بدهند.

XS
SM
MD
LG