لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

نگرانی دیدبان حقوق بشر از کشته شدن 'بسته‌گان کارمندان دولتی در کندهار'


 ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار
ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار

دیدبان حقوق بشر از کشته شدن شماری از بسته‌گان نزدیک کارمندان دولتی در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار به دست جنگجویان طالبان اظهار نگرانی کرده است.

این نهاد در اعلامیه‌ای نوشته که طالبان در منطقه مرزی سپین بولدک خانه‌ها را جستجو کرده و شماری از افراد را به اتهام همکاری با دولت کشته‌اند.

دیدبان حقوق بشر از کشتن شماری از بسته‌گان مقام‌های دولتی و نیروهای امنیتی در ولسوالی سپین بولدک کندهار، ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد با پخش اعلامیه‌ای گفته که طالبان پس از تصرف گذرگاه مرزی اسپین بولدک، خانه‌های مردم را جستجو و حدود ۳۰۰ تن را بازداشت کرده‌اند. گفته شده که بیشتر آنها از نزدیکان کارمندان دولت بوده‌اند.

براساس این اعلامیه پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیایی در دیدبان حقوق بشر گفته: "با آنکه رهبران طالبان مسئولیت هرگونه سوءاستفاده را انکار کرده‌اند، اما مدارک کافی در مورد اخراج و بازداشت خودسرانه افراد و کشتار در مناطق تحت کنترول طالبان وجود دارد".

پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیایی در دیدبان حقوق بشر
پاتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیایی در دیدبان حقوق بشر

خانم گاسمن گفته که نگرانی‌های شدیدی وجود دارند که شاید طالبان در کندهار دست به جنایات بیشتری برای مقابله با دولت و نیروهای امنیتی بزنند.

دیدبان حقوق بشر در اعلامیه خود افزوده که طالبان مردی به نام ننگیالی را در برابر اعضای خانواده‌اش در روستای "سرپوزه" ولایت کندهار در ۹ ماه جولای به اتهام همکاری با پولیس کشتند.

براساس این اعلامیه، در ۱۹ همین ماه طالبان دو پسر فدامحمد، عضو شورای ولایتی کندهار را به اتهام داشتن رابطه نزدیک با جنرال عبدالرازق فرمانده پیشین این ولایت که در سال ۲۰۱۸ کشته شد، تیر باران کردند.

خانم گاسمن از سازمان ملل متحد، امریکا و سایر کشورهای دخیل در گفتگوهای صلح خواسته که باید از رهبران طالبان به گونه فوری بخواهند که جلو کشتار غیرنظامیان را بگیرند.

در همین حال، نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته که این موضوع باعث این کمیسیون شده است.

نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

آقای نظری گفت: "گزارش‌ها به صراحت این موضوع را بیان می‌کند که گروه طالبان در نقاط مختلف افغانستان از جمله در کندهار مرتکب خلاف‌ورزی‌های بزرگ شده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در حال مستندسازی قضایا است."

آقای نظری افزود که در برخی مناطقی که به دست طالبان افتاده، از بازداشت افراد به اتهام همکاری با دولت، برخورد نادرست و حتی کشتن شماری از افراد گزارش داده شده است.

طالبان اما گفته‌اند که در هیچ جایی به‌ویژه در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار هیچ موردی از دستگیری افراد به اتهام همکاری با دولت و کشتن آنها وجود ندارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی این گروه به رادیو آزادی گفت: "ما چنین افواهات را با جدیت رد می‌کنیم. چنین چیزی در ولسوالی سپین بولدک واقع نشده است. خواست ما این است که نهادهای حقوق بشری به‌گونه بی‌طرفانه بررسی کنند و پس از آن اعلامیه صادر کنند. پس از تصرف سپین بولدک کسی کشته نشده. در یک رویداد به دلیل خصومت شخصی چند تن کشته شده که برای گرفتاری عاملان آن تلاش جریان دارد."

این در حالی است که جنگجویان "خاشه زوان" کمیدین محلی روز جمعه در ولایت کندهار تیرباران کردند. همچنین چندین رسانه‌ محلی و بین‌المللی گزارش داده‌اند که طالبان سهیل پردیس مترجم افغان پیشین نیروهای امریکایی را در مسیر شاهراه کابل - خوست سر بریدند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان تیرباران کردن خاشه زوان در ولایت کندهار را تائید کرد و گفت که این کمیدین عملاً در صفوف نیروهای شبه‌نظامی دولت فعالیت داشت و به گفته او، طالبان را توهین می‌کرد.

اما او، کشتن آقای پردیس سهیل توسط طالبان در مسیر شاهراه کابل - خوست را رد کرد.

XS
SM
MD
LG