لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

وزارت معارف: آموزش حضوری در مکاتب ولایات سردسیر افغانستان آغاز شد


آرشیف، شاگردان اناث در یکی از مکاتب کابل
آرشیف، شاگردان اناث در یکی از مکاتب کابل

وزارت معارف افغانستان اعلام کرده که از امروز شنبه (دوم اسد) آموزش‌ حضوری در همه مکتب‌های ولایت‌های سردسیر آغاز شده‌است.

نجیبه آرین، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که این تصمیم بربنیاد تصمیم کمیته مشترک وزارت تحصیلات‌عالی، صحت‌عامه و معارف گرفته شده است: "در تاریخ دوم اسد در ولایت‌های سردسیر و نهایت سردسیر مکاتب فعال می‌شوند و الی ۵ اسد آمادگی برای اخذ امتحان وسط سال یا چهارونیم ماه گرفته می‌شود. بعد از آن در ششم اسد ما در ولایت سردسیر و نهایت سردسیر امتحانات وسط سال را اخذ می‌کنیم."

نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف افغانستان
نجیبه آرین سخنگوی وزارت معارف افغانستان

او افزود که آزمون‌ نهایی مکاتب در ولایت‌های گرمسیر نیز از ششم اسد برگزار می‌شود و پس از آن تعطیلات تابستانی این مکتب‌ها آغاز خواهد شد.

با این حال، وزارت تحصیلات عالی بازگشای موسسات تحصیلات عالی را مشروط به تزریق واکسین کرونا کرده است.

حنیف فرزان، سخنگوی این وزارت گفت موسسات تحصیلات عالی خصوصی که شرایط بازگشایی را برآورده کنند، می‌توانند از چهارم اسد آموزش حضوری را آغاز کنند: "براساس فیصله شورای رهبری وزارت تحصیلات‌عالی، پوهنتون‌های دولتی در ولایت‌های کابل، ‌کندز، نیمروز، دایکندی، بلخ، جوزجان، بادغیس کندهار، نورستان، سمنگان و پنجشیر، که براساس گزارش وزارت صحت‌عامه‌ افغانستان، میزان مثبت بودن تست کرونا کمتر از ۳۵ فیصد گزارش شده‌است، دروس حضوری به تاریخ ۱۶ ماه اسد با رعایت تدابیر جدی بهداشتی آغاز می‌گردد."

این در‌ حالی‌ است که وزارت صحت‌عامه افغانستان گفته که ویروس کرونا در این کشور همچنان یک تهدید جدی است.

آرشیف، یک فرد بیمار به ویروس کرونا در شفاخانه افغان‌جاپان در شهر کابل
آرشیف، یک فرد بیمار به ویروس کرونا در شفاخانه افغان‌جاپان در شهر کابل

میرویس علیزی معاون سخنگوی این وزارت می‌گوید: "فعلاً هم ویروس کرونا یک تهدید جدی برای مردم عزیز ما است. به‌همین اساس، بازگشایی مکاتب هم به‌شکل تدریجی می‌باشد. امتحانات متعلمین است و همه مسائل صحی در نظر گرفته می‌شود."

پیش از این وزارت صحت عامه برای کاهش ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان در هشتم جوزا، مکتب‌ها و پوهنتون‌های دولتی و خصوصی را در ۱۶ ولایت برای دو هفته تعطیل کرد و پس از آن، حکومت مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را در تمامی ولایت‌ها تعطیل کرد.

براساس آمار تازه وزارت صحت، در یک‌شبانه روز اخیر ۲۰۳ تن به ویروس کرونا مبتلا شده و ۳۲ تن در اثر ابتلا به این ویروس جان داده‌اند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در کل بیش از ۱۴۳ هزار ۸۶۹ تن در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند هرچند آمارهای غیر رسمی شاید بیش از این باشد.

XS
SM
MD
LG