لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

"داعش می‌کوشد با طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی همکار شود"


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

مجله اوتلوک چاپ هند به گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان توجه کرده.

در این گزارش آمده است که شماری از رهبران شاخۀ ولایت خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش می‌کوشند با طالبان و دیگر گروه‌های افراطی همکار شوند، اقدامی که به نوشتۀ مجله در تضاد با موافقت‌نامۀ ۲۹ فبروری امریکا و طالبان بوده می‌تواند.

اوتلوک به نقل از گزارش می‌نویسد که اوضاع خراب امنیتی افغانستان شاید بدتر شود.

در گزارش شورای امنیت آمده است که شاخۀ ولایت خراسان داعش جلب حامیان جدید و آموزش جنگجویانش را جزو اولویت‌های خود کرده.

مجله می‌نویسد که در گزارش آمده است که رهبران این شاخۀ داعش امیدوار اند که آنعده از جنگجویان افراطی بشمول طالبان تندرو را جلب و جذب کنند که مخالف توافق صلح امریکا و طالبان استند.

بر اساس این گزارش، هرچند داعش در سال ۲۰۲۰ برخی از مناطق در ولایت‌های کنر و ننگرهار را از دست داد، اما شاخۀ ولایت خراسان این گروه دامنۀ فعالیت خود به ولایت‌های دیگر از جمله نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشان، کندز و کابل را گسترش داده.

داعش در سال‌های اخیر مسئولیت حمله‌های مرگبار را در افغانستان پذیرفته است.

نشریه آنلاین دیجیتل ژورنال مطلبی را در مورد بحث‌های در باره افغانستان نوشته است که قرار است در جریان دیدار انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا از هند صورت گیرد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده جمعه گفت که بلینکن در بیست و هشتم ماه جولای با نریندرا مودی، صدراعظم هند و اس جی شنکر، وزیر خارجۀ آن کشور ملاقات می‌کند.

به گفته وزارت خارجه امریکا، بلینکن تلاش خواهد کرد که هند را ترغیب کند تا پس از تکمیل شدن روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در سی و یکم ماه آگست امسال، از ثبات در این کشور حمایت کند.

نشریه می‌نویسد که هند بیش از ۳ میلیارد دالر را در بیست سال گذشته در تطبیق پروژه‌های گوناگون در افغانستان مصرف کرده است.

نشریه به نقل از دین تامپسون، دپلومات ارشد امریکایی برای جنوب آسیا نوشته است که منفعت تمامی کشور‌های منطقه به امنیت و ثبات در افغانستان وابسته است.

در ادامه از قول تامپسون آمده است که مقامات امریکایی برای درک این هدف یکجا با شریکان هندی‌شان کار می‌کنند.

پس از آغاز روند خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان در اول ماه می، دامنۀ خشونت‌ها در بخش‌های مختلف این کشور گسترش یافته است.

XS
SM
MD
LG