لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۰

هیواد:ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
  • هیواد

روزنامه هیواد به گزارش اخیر شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرده که نوشته است ایمن الظواهری رهبر القاعده در افغانستان است.

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده، این گزارش درحالی ارائه می‌شود که از سرگیری فعالیت هراس‌افگنان در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی بسیار نگران‌کننده است.

به گفته نویسنده، گزارش سازمان ملل در زمانی منتشر شده که پاکستان همزمان با بیرون شدن نیروهای خارجی، تمام تلاش خود را برای ایجاد بی‌ثباتی درافغانستان انجام می‌دهد تا بخش‌های زیادی از افغانستان را زیر اداره طالبان قرار دهد و حتا پاکستان برای رسیدن به این هدف خود از نظامیان خود نیز استفاده می‌کند تا هسته‌های تروریستی را به افغانستان انتقال دهد.

نویسنده تأکید می‌کند که هراس‌افگنی نه تنها مشکلی است که افغانستان با آن روبرو است، بلکه یک تهدید منطقه‌یی و جهانی است که باید از آن جلوگیری شود و ریشه‌های تروریستی، منابع مالی و نهادهای پشتیبانی از آن باید برچیده شوند، در غیر آن، این تهدید جهانی نمی‌تواند از بین بروند.

این روزنامه می‌گوید که پاکستان، ایران و روسیه، که طرفداران اصلی تروریسم هستند، باید زیر فشار شدید بین المللی قرار بگیرند.

  • هشت صبح

هشت صبح می‌نویسد که روسیه نباید درجنگ با داعش بالای طالبان حساب کند.

به گفته نویسنده، هرچند طالبان ظاهراً یک گروه تروریستی برای روسیه است، اما روسیه همچنان طالبان را به عنوان یک متحد درمبارزه با داعش می‌داند.

در ادامه سرمقاله روزنامه هشت صبح آمده که روس‌ها از طالبان حمایت می‌کنند، اما آنچه در جنگ بین دولت و طالبان نگران کننده است تهدیدهای داعش است.

این درحالی است که اخیراً شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرده است که داعش پس از شکست در ننگرهار و کنر در نورستان، بادغیس، سرپل، بغلان، بدخشانو کندز جابجا شده است.

به گفته نویسنده، شاخه خراسان داعش درحال حاضر در این ولایت‌ها سرگرم سرباز گیری است و احتمالاً تا ۱۰ هزار جنگجو را به خود جذب کرده است.

  • اطلاعات روز

و روزنامه اطلاعات روز تأکید کرده که کودکان قربانیان جنگ را نباید فراموش کرد.

پیش از این، کمیسیون مستقل حقوق بشر گزارش داده بود که در جریان سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶۵کودک در افغانستان کشته و ۱۰۰۰و۴۵۴ کودک دیگر زخمی شده اند.

نویسنده تأکید می‌کند که درمان کودکان آسیب دیده در جنگ باید به صورت رایگان انجام شود زیرا اکثر خانواده‌ها فقیر هستند و توانایی پرداخت مناسب هزینهدرمان فرزندان خود را ندارند.

در ادامه این سرمقاله از کودکی به نام آمنه بعنوان نمونه ای از نوزادان متولد شده در زایشگاه دشت برچی، کابل نام برده شده که افراد مسلح به پای این نوزاد بامرمی شلیک کردند، اما خانواده اش توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند.

این نویسنده انتقاد کرده که هرچند رئیس جمهور غنی اعلام کرده بود که ۱۰۰۰۰۰ افغانی به خانواده‌های کشته شدگان و ۵۰۰۰۰ افغانی به زخمی‌ها کمک خواهدکرد، اما به نوشته سرمقاله نویس که تاکنون هیچ کمکی صورت نگرفته است.

XS
SM
MD
LG