لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

شکایت شماری از معلمان در بدخشان از تاخیر در پرداخت معاش ماهوارشان


مکتب دخترانه در بدخشان
مکتب دخترانه در بدخشان

شماری از معلمان در ولایت بدخشان از تاخیر در پرداخت معاش ماهوارشان شکایت می‌کنند.

این آموزگاران می‌گویند که معاش ماهوار شان تا شش ماه به تاخیر حواله می‌شود.

پرویز سیدی از ۲۵ سال به این‌سوبه عنوان معلم، سرمعلم و اکنون هم به حیث آمر معارف در ولسوالی ماه می‌بدخشان وظیفه اجرا می‌‌کند.

او به رادیو آزادی می‌گوید که معاش کارمندان معارف بدخشان که در ولسوالی‌های سرحدی و دور دست وظیفه اجرا می‌کنند با چند ماه تاخیر اجرا می‌شود.

او گفت: "امروز که سوم ماه ثور است ما تا هنوز معاشات ماه حمل را نگرفته‌ایم. حواله معاشات ما با شرکت خصوصی مبایل منی است. اما متأسفانه معاشات ما به تاخیر حواله می‌شود و این کار ما را به مشکل کلان روبرو ساخته است."

پرویز سیدی که تنها نان خانواده ۱۱ نفریست می‌گوید که نرسیدن معاشات در زمان معیین؛ آنان را سخت به مشکل اقتصادی مواجه کرده است.

او می‌گوید که تاخیر در دریافت معاشات سبب شده است که همواره او و دیگر آموزگاران ولسوالی ماه می از دکانداران این ولسوالی قرضدار باشند.

آرشیف، یک معلم با شاگردان در یک صنف
آرشیف، یک معلم با شاگردان در یک صنف

معاش ماهوار آموزگاران مکاتب در بدخشان بین هفت تا ۱۱۰۰۰ افغانی است.

سیدی می‌گوید که ۴ هزار افغانی‌اش را صرف کرایه خانه و ۷ هزارباقی مانده را مصرف روزگار خانواده‌اش می‌کند.

سعدالله ۵۲ ساله هم از دو دهه در یکی از مکاتب ولسوالی نسی بدخشان مضامین تاریخ و جغرافیه را برای دانش آموزان این ولسوالی آموزش می‌دهد.

سعدالله هم مانند پرویز سیدی از مشکل مشابه شکایت می‌کنند.

او می‌گوید:"تمام زندگی روزمرۀ ما و خانوادۀ ما وابسته به همین معاش است. تاحال معاش جوزا و دیگر ماه‌ها را نگرفته ایم .مشکلات ما بی‌حد و اندازه است ما دیگر کار و غریبی نداریم، حتی در زمستان رخصتی نه داریم و ما زمستان گذشته در مکاتب درس دادیم."

سعد‌الله می‌گوید که از یک سال به این‌سو بهای مواد خوراکی در ولسوالی‌های سرحدی بدخشان در مقایسه به سال‌های قبل افزایش یافته است.

ازهمین رو معاش ماهوارش نیازهای ابتدایی زندگی او خانواده‌اش را مرفوع کرده نمی‌تواند.

ولسوالی‌های ماه می و نسی در همسایگی کشور تاجیکستان از نزدیک به دو ماه می‌شود که ازسوی طالبان اداره می‌شود.

آرشیف، معلم کنار تخته سیاه صنف درسی
آرشیف، معلم کنار تخته سیاه صنف درسی

مسئولان در ریاست معارف بدخشان این مشکل را تأیید می‌کنند.

روح‌الله محقق رئیس معارف بدخشان به رادیو آزادی می‌گوید که معلمین اکثر ولسوالی‌ها بشمول مرکز ولایت در زمان معین معاشات ماهوار‌شان را دریافت می‌کنند.

اما آقای محقق می‌گوید که شماری از ولسوالی‌های دور دست و سرحدی به دلیل نبود بانک معاشات شان را به تاخیر دریافت می‌کنند.

او گفت: "ما کار حوالۀ معاشات ولسوالی‌های دور دست را تمام کردیم. اما متاسفانه شرکت پیمانکار به تعهداتش عمل نکرده است. ما این مشکل را بارها به مقام‌های بالا رساندیم. اما تا هنوز پابرجاست."

ریاست معارف بدخشان حدود ۱۴ هزار پرسنل دارد که از این میان ۱۰ هزار آن را معلمین تشکیل می‌دهند.

سال گذشته ولسی جرگه افغانستان طرحی را تصویب کرد که به اساس آن دو هزار افغانی در معاش ماهوار معلمین و کارمندان پایین رتبۀ دولتی از آغاز سال جاری اضافه گردید.

اما اکنون که ۸ ماه از آغاز سال جاری می‌گذرد مسوولان ریاست معارف بدخشان می‌گوید که تاکنون در معاشات کارمندان پایین رتبۀ دولتی تغییر نیامده است.

اکنون پرویز، سعدالله و هزارن آموزگار دیگر در بدخشان انتظار دارند که دو هزار افغانی در معاشات ماهوارشان افزود گردد تا زندگی نسبتا آرامی را تجربه کنند.

XS
SM
MD
LG