لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

وزارت صحت: آمار ابتلا به ویروس کرونا پس از عید افزایش یافته است


آرشیف، داکتران حین معاینه یک بیمار مبتلا به ویرس کرونا در شفاخانه افغان‌جاپان در کابل
آرشیف، داکتران حین معاینه یک بیمار مبتلا به ویرس کرونا در شفاخانه افغان‌جاپان در کابل

با وجود هشدارهای وزارت صحت عامۀ افغانستان مبنی بر عدم دید و بازدید در روزهای عید قربان برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، دید و بازدید در روزهای عید ادامه داشت.

سخنگوی این وزارت گفته که اگرچه برای سنجش میزان گسترش ویروس کرونا در روزهای عید هنوز زود است، اما آمار ثبت ابتلا به این ویروس در روزهای پس از عید بیشتر از روزهای پیش از عید افزایش یافته است.

غلام‌دستگیر نظری به رادیو آزادی گفت که با این وجود روند توزیع واکسین در ۳۴ ولایت افغانستان ادامه دارد و افراد زیادی برای دریافت واکسین به مرکزهای صحی مراجعه می‌کنند.

او افزود: "در ۳۴ ولایت افغانستان روند توزیع واکسین ادامه دارد. روزانه بین ۳۰ تا ۴۵ هزار نفر در افغانستان واکسین کرونا دریافت می‌کنند. در حال حاضر ما ۳.۳ میلیون دوز واکسین جانسن و جانسن در کشور داریم."

آقای نظری افزود که تا به حال یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سراسر کشور واکسین کرونا دریافت کرده‌اند.

آرشیف، محموله واکسین کمک شده امریکا در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی
آرشیف، محموله واکسین کمک شده امریکا در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی

به گفته سخنگوی وزارت صحت عامه، قرار است که محموله‌های واکسین آسترازنکا تا پایان هفتۀ جاری به افغانستان برسد و یک میلیون دوز واکسین کمکی چین نیز به زودی به افغانستان خواهد رسید.

وزارت صحت عامه گفته که بر اساس طرح کوواکس، قرار است که تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۳۰ درصد نفوس افغانستان واکسین شوند.

در افغانستان تا به حال سه نوع واکسین استرازنکای تولید هند، سینوفارم چینی و جانسن و جانس امریکایی به افراد بالای ۱۸ سال تزریق شده است.

تزریق واکسین ضد ویروس کرونا بر یک شخص
تزریق واکسین ضد ویروس کرونا بر یک شخص

هر چند در اوایل میزان علاقمندی مردم به دریافت واکسین در سطح بسیار پایین بود، اما در هفته‌های اخیر میزان علاقمندی به دریافت واکسین بیشتر شده و حتی شهروندان روزها و ساعت‌ها در پشت دروازه‌های مرکزهای صحی منتظر دریافت واکسین می‌مانند.

این در حالی است که به گفته منابع وزارت صحت عامه، در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۴ مورد مثبت ویروس کرونا در افغانستان ثبت شده، ۱۲۲۴ فرد مبتلا بهبود یافته‌اند و۵۲ بیمار مبتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

با ثبت آمار جدید واقعات مثبت کووید ۱۹ در افغانستان به ۱۴۴ هزار و ۲۸۵ مورد و شمار جان‌باختگان این ویروس به ۶۴۷۷ تن رسیده است.

XS
SM
MD
LG