لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

جودوکاران الجزایری و سودانی از مسابقه با جودوکار اسرائیلی منصرف شدند


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

در المپیک توکیو نیز برخی از ورزشکاران از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی خودداری کردند.

برخی از کشورهای شرق میانه و آفریقا مدتهاست که به دلیل درگیری اسرائیل و فلسطین، بهتر می‌دانند از بازی خارج شوند، اما با بازیکنان اسرائیلی روبرو شوند.

اخیراً تنها در رشته جودو و آن هم در برابر یک بازیکن اسراییل به نام توهور بوتبول دو جودوکار از کشورهای سودان و الجزایر منصرف شدند.

قرار بود توهار بتبول در وزن ۷۳ کیلوگرام در المپیک توکیو به مصاف محمد عبدال رسول جودوکار سودانی برود. محمد روز دوشنبه در این بازی حضور نیافت. پیش از این، فتحی نورین، جودوکار الجزایری از بازی با بوتول انصراف داده بود.

فدراسیون بین‌المللی جودو (IJF) هنوز در مورد تصمیم محمد عبدال رسول برای عدم بازی اظهار نظری نکرده است، اما فتحی نورین که علناً انصراف خود از بازی با اسرائیل را اعلام کرد ، فعالیت هایش توسط فدراسیون جهانی جودو تعلیق شده.

فتحی نورین به رسانه های گفته: "ما برای رسیدن به المپیک بسیار تلاش کرده ایم، اما آرمان فلسطین بزرگتر از این مسایل است."

ورزشکار اسرائیلی اما در مورد اینکه حریفانش چرا از بازی با او انصراف داده اند هیچ اظهار نظری سیاسی نکرد، با آنکه اصرار داشت که او با هدف کسب مدال آمده است.

انصراف جودوکاران سودانی و الجزایری راه را برای پیشروی بوتول هموار کرد. او در یک دیدار برابر ویکتور استرپو از مولدوا پیروز شد اما در مرحله یک چهارم نهایی مقابل آن چانگرم کوریایی جنوبی شکست خورد. در دیگر مسابقه برای دستیابی به مدال برنز، این ورزشکار اسرائیلی توسط جودوکار کانادایی آرتور مارگیلدون شکست خورد.

فدراسیون بین‌المللی جودو در سیاست‌های ضد تبعیض قاطع است و در سال‌های اخیر به شدت از حق بازی ورزشکاران اسرائیلی حمایت کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، تعدادی از بازیکنان ایرانی نیز از بازی در برابر اسرائیل در سال‌های گذشته اجتناب ورزیده اند یا عمداً بازی ها را از دست داده اند تا از رویارویی با اسرائیل جلوگیری کنند.

فدراسیون بین‌المللی جودو پس از آن در ماه اپریل سال روان جودوی ایران را به مدت چهار سال تعلیق کرد که دریافت مقامات ایرانی به جودوکاران این کشور گفته اند با ورزشکاران اسرائیلی بازی نکنند.

تحقیقات نشان داد که سعید مولایی جودوکار ایرانی ادعا کرده است که مقامات ایرانی وی را مجبور به از دست دادن مرحله نیمه نهایی مسابقات جهانی ۲۰۱۹ منعقده توکیو کرده اند تا مبادا بازی فاینل با بازیکن اسرائیلی روبرو شود.

اسرائیل بازیکنان بسیار با تجربه در بخش جودود دارد. از ۱۰ مدال اسرائیل در بازیهای المپیک، ۵ مدال توسط جودوکاران برای این کشور کسب گردیده.

XS
SM
MD
LG