لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

ناتو: برای بهبود وضعیت پرچالش‌ امنیتی افغانستان، نیاز است که گفت‌وگو شود


شماری از نیروهای امنیتی افغانستان
شماری از نیروهای امنیتی افغانستان

ینس استولتنبرگ، سرمنشی ناتو گفته که برای بهبود وضعیت پرچالش‌ امنیتی افغانستان، نیاز است که گفت‌وگو شود.

آقای استولتنبرگ در توییتی نوشته که در تماس تلفونی با محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته که ناتو به حمایت مالی خود از افغانستان ادامه خواهد داد.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو گفته که روز سه‌شنبه در تماس تلفونی با محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته که این سازمان ضمن حمایت مالی، آموزش نیروهای امنیتی افغانستان را در خارج ادامه خواهد داد.

آقای استولتنبرگ در توییتی نوشته که وضعیت امنیتی افغانستان چالش‌برانگیز است و باید درباره‌ آن گفت‌وگو کرد.

شنبه‌ گذشته نیز جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با آقای غنی در پیوند به تداوم همکاری‌های دوجانبه صحبت تلفونی کرده بود.

از سوی دیگر در پی نگرانی‌ دفتر یوناما و واکنش‌های بین‌المللی از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان، وزارت دفاع این کشور اعلام کرده که نیروهای دفاعی در جریان جنگ توجۀ ویژه‌ای به جان غیرنظامیان دارند.

فواد امان، معاون سخنگوی این وزارت به روز سه‌شنبه (سه شنبه، ۵ اسد) به رادیوی آزادی گفت که عملیات پسگیری مناطق تحت کنترل طالبان به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، با احتیاط به پیش برده می‌شود.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای امان افزود: "عملیات‌های ما بخاطر آزادسازی مناطق از دست رفته و همچنین مناطق استراتژیک و مراکز ولایت‌ها ادامه دارد. با گذشت هرروز پیشروی ما بیشتر می‌شود و ساحات تحت کنترل طالبان محدودتر خواهد شد. عملیات‌های ما به شکل محتاطانه اجرا می‌شود که از یک سو آسیب بیشتر به دشمن وارد کنیم و از سوی دیگر جان و مال مردم حفظ شود."

این در حالی است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در گزارش تازۀ خود نوشته که تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته ۴۷ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش مسئول ۶۴ درصد این تلفات مخالفان مسلح دولت دانسته شده‌اند که به ترتیب طالبان، افراد مسلح غیرمسؤول و گروه داعش مسئول این درصدی تلفات غیرنظامیان دانسته شده‌اند.

طالبان این گزارش را یک‌جانبه دانسته است.

در این گزارش همچنین نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان عامل ۲۳ درصد تلفات غیرنظامیان دانسته شده‌اند.

در همین حال وزارت دفاع افغانستان با صدور اعلامیه‌ای گفته است که در نتیجۀ عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۷ طالب کشته، ۱۱۲ طالب زخمی و ۲ طالب دیگر بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که اجمل عمر شینواری، سخنگوی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان به روز دوشنبه گفت که از ولسوالی‌های از دست رفته، نیروهای امنیتی ۳۰ ولسوالی را پس گرفته‌اند.

اجمل عمر شینواری، سخنگوی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان
اجمل عمر شینواری، سخنگوی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان

از سوی دیگر طالبان ادعا کرده که بیش از ۱۹۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند، اما حکومت گفته که مرکزهای برخی ولسوالی‌ها از یک منطقه به منطقۀ دیگر انتقال یافته است. وزارت دفاع امریکا نیز هفتۀ گذشته اعلام کرده بود که فعالیت طالبان به بیش از نیمی ولسوالی‌های افغانستان گسترش یافته است.

در همین حال نهادی زیر نام خانۀ صلح افغانستان امروز سه‌شنبه در نشستی در کابل در کنار حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان بر حفظ دست‌آوردهای بیست سال گذشته تأکید کرد.

نگینه یاری، عضو این نهاد به رادیوی آزادی گفت: "هدف از این نشست ما حمایت از نیروهای دفاعی و امنیتی افغان و همچنین حفاظت از دست‌آوردهای دو دهۀ گذشته بود."

در اعلامیۀ خانۀ صلح افغانستان آمده است که با طالبان باید صلح صورت گیرد نه معامله. این نهاد تأکید می‌کند که طرف‌های سیاسی در روند صلح باید با گذشت از منافع شخصی خود به منافع ملی افغانستان فکر کنند.

XS
SM
MD
LG