لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

شکایت بیجاشده‌گان در غور از نبود نان و نیازهای اولیه زندگی


خیمه‌های بیجاشده‌گان جنگ‌ها در ولایت غور.
خیمه‌های بیجاشده‌گان جنگ‌ها در ولایت غور.

بیجاشده‌گان جنگ‌های اخیر در غور می‌گویند که نان برای خوردن و جای برای زندگی کردن ندارند.

یکی از این بیجا شده ها محمد امین ۳۷ ساله است.

این دهقان محلی می‌گوید به دلیل جنگ در روستای شان تسرقی که در ۱۵ کیلومتری شهر فیروزکوه مرکز غور موقعیت دارد نتوانسته محصولات زراعتی‌اش را جمع‌آوری کند.

محمد امین گفت: "کشت و زراعت ما همه ماند، درخت‌های ما همه در نتیجه جنگ دولت و طالب آتش گرفت."

محمدامین اکنون با ۷ عضو خانواده‌اش در خانۀ یکی از اقوامش در شهر فیروزکوه زندگی می‌کند.

او به رادیو آزادی از وضعیت بد زندگی قصه می‌کند: "وضعیت زندگی ما فعلاً بسیار خراب است. هیچ چیز نداریم. جای برای زندگی نداریم. توان کرایه خانه را نداریم. بعضی مردم دارد توان کرایه را برخی‌ها ندارد، خانه‌ها هاوان خورد. توپ خورد همه زندگی تخریب شد."

محمدامین می‌گوید که حکومت در وضعیت زندگی‌شان توجه نمی‌کند.

مثل او صد‌ها تن دیگر هم از خانه‌های اصلی‌شان آواره شده اند.

خیمه‌های بیجاشده‌گان جنگ‌ها در ولایت غور
خیمه‌های بیجاشده‌گان جنگ‌ها در ولایت غور

عبدالظاهر ۴۲ ساله را نیز نیروهای امنیتی با شش عضو خانواده‌اش با هلیکوپتر نظامی از روستایی منگ ولسوالی چهارسده یکماه پیش به شهر فیروزکوه آورده اند.

روایت او از محل زندگی‌اش این است: "زمین من تحت اسارت طالب قرار گرفته که بیشتر از یک‌هزار درخت مثمر و غیرمثمر دارد. آب به آنها نرسیده خشک شدند، حیوانات من را بارها طالبان با توپ و تفنگ هدف قرار دادند که از خودم ۱۵ الی ۲۰ گوسفند کشته شدند."

قصۀ عبدالظاهر قصه ده‌ها دهقان و بیجا شده در غور است که این روزها پس از سقوط مرکز هشت ولسوالی غور بدست طالبان شنیده می‌شود.

به تازه‌گی به گفته مسئولان ده‌ها جریب زمین و ده‌ها باغ مثمر در نتیجه مسدود کردن بند آبگردان از سوی طالبان در ولسوالی دولتیار غور از بین رفته است.

اما قاری یوسف احمدی یک سخنگوی طالبان این موضوع را در صحبت به رادیو آزادی رد کرد او گفته بود که کانال آب از سوی افراد آنان مسدود نشده.

زلمی کریمی سخنگو والی غور می‌گوید که آنان برای ۴ هزار بیجاشده کمپ را ایجاد کرده اند.

سخنگو والی غور می‌گوید که آنان برای ۴ هزار بیجاشده کمپ را ایجاد کرده اند.
سخنگو والی غور می‌گوید که آنان برای ۴ هزار بیجاشده کمپ را ایجاد کرده اند.

به گفته او اداره محلی پس از فراهم آوری امکانات این کمپ را افتتاح خواهد کرد.

او گفت: "معارف در نظر گرفته شده که کودکان مکتب بروند به درس و تعلیم مشغول باشند، تیم‌های کلینیک سیار از طرف سره میاشت و دبلیو اف‌پی و برخی نهادهای دیگر که در بخش صحی کار می‌کنند در نظرگرفته شده. خوشبختانه تا جایی کار پیش رفته و به زودی افتتاح خواهد شد."

جمعه خان باختری رئیس مبارزه با حوادث غور است.

او می‌گوید که در نتیجه خشک سالی و جنگ‌های اخیر هزاران نفر به شهر فیروزکوه پناه آورده اند.

او می‌گوید: "در حدود چهار هزار بیجاشده داریم هم از ناحیه خشک سالی و هم از ناحیه جنگ‌ها تا اکنون به دوهزار رسیدگی صورت گرفته به بیجاشده‌های باقی مانده هم تا حد توان کمک‌رسانی صورت می‌گیرد."

نظر به ‌آمار وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در سال روان ۱۴۰۰ هجری شمسی تعداد تمام بیجا شده‌ها به ۴۲هزار خانواده رسیده که طبق تخمین در مجموع تقریباً ۳۰۰ هزار نفر می‌شوند.

جو بایدن رئیس جمهوری امریکا به تازه‌گی برای کمک به‌ نیازمندان از جمله بیجا شدگان افغان از صندوق کمک‌های اضطراری کشورش ۱۰۰ میلیون دالر را اختصاص داده. وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان به رادیو آزدی گفته که کمک‌های نو اعلام‌شده امریکا برای بیجا شدگان افغان، به بیجا شده‌های داخلی که تعداد آنها هر روز بیشتر می‌شود، مصرف خواهد شد.

اکنون محمدامین و ده‌ها بیجاشده دیگر در ولایت غور بی‌صبرانه منتظر دریافت کمک اند.

XS
SM
MD
LG