لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۳۹

واکنش‌های تند به قتل کمدین محلی قندهاری از سوی طالبان


نظر محمد کمدین محلی قندهاری که از سوی افراد گروه طالبان به قتل رسید.
نظر محمد کمدین محلی قندهاری که از سوی افراد گروه طالبان به قتل رسید.

پخش تصاویر دستگیری نظرمحمد خاشه، سرباز پولیس و کمدین محلی به دست جنگجویان طالبان در قندهار، واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخته است.

پس از مرگ خاشه‌ ویدیوهای طنزهای او در شبکه‌های اجتماعی دست به‌ دست می‌شوند.

زمانی که زنده بود خنده بر لبان بسیاری آورد، اما قتلش خیلی‌ها را خشمگین و نگران کرد. مقام‌های دولتی، شخصیت‌های فرهنگی و کاربران شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند.

نبی تنها هنرپیشه‌ سینما گفت: "واقعاً نگران هستیم. نگران آینده خود هستیم. اگر این‌ها به همین شکل ادامه دهند، اصلاً این سیلی یا کشته شدن او نبود، پیامی به کل هنرمندان افغانستان بود."

مقام‌های حکومتی قتل نظرمحمد خاشه را «اعدام صحرایی» و تلاشی برای ایجاد فضای «تک‌صدایی» خواندند.

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری در صفحه فیسبوکش نوشته که "ویدیوی لحظات قبل از اعدام صحرایی خاشه‌جوان قندهاری نشان می‌دهد که طالب نه به شریعت پابند است، نه محکمه دارد، نه قانون و نه انسانیت. خموش‌سازی طنز و انتقاد خموش‌سازی جامعه و سرکوب روح پرسش‌گر جامعه‌ی ماست."

سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری زدن سیلی به روی خاشه را "سیلی بر صورت تمام مردم افغانستان و توهین به انسانیت و کرامت انسانی" خوانده است. آقای دانش در فیسبوکش نوشته که تیرباران کردن خاشه، "دشمنی" طالبان با فرهنگ، هنر و آزادی است.

همچنین وحید عمر مشاور ارشد رئیس جمهور، در توییتی از مردم خواسته که از هر راهی که می‌توانند صدای خود را بلند کنند؛ چرا که به تعبیر او، طالبان "در پی ریشه‌کن کردن مردم هستند."

حامدکرزی رئیس جمهوری پیشین نیز در اعلامیه‌ای قتل خاشه را "خلاف موازین حقوق بشری و ضد احکام دین اسلام" خوانده ‌است.

محمدقاسم وفایی‌زاده سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ قتل آقای خاشه را "جنایت ضدانسانی و دشمنی با هنر و هنرمند" دانسته است.

به همین ترتیب، یک کاربر فیسبوک نوشته که قتل خاشه "جرم خندیدن در کشور من به رگ‌بار بستن است." کاربر دیگری نوشته که "سیلی به‌روی خاشه، سیلی به روی یک ملت بود."

چهار روز پیش قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان در توییتی نوشت که نظرمحمد خاشه به دلیل این که علما، اعضای این گروه و اسیران را "توهین" می‌کرد در یک حملۀ چریکی در حوزه ۱۵ شهر قندهار کشته شد.

اما به تازگی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه گفته که طالبان در باره شیوۀ کشتن آقای خاشه اظهار نظر نکرده است. او افزود که حالا بررسی می‌شود که خاشه چرا بدون حکم محکمه کشته شده است.

این سخنگوی طالبان گفت که خاشه‌ عضو پولیس بود و عملاْ در برابر این گروه می‌جنگید. وزارت داخله هم تأیید کرده که او عضو پولیس ملی بود.

پیش از این مسئولان امنیتی قندهار گفته بودند که افراد مسلح پنجشنبه‌ شب گذشته (۳۱سرطان) نظرمحمد را از خانه‌اش در ولسوالی دند ولایت قندهار برده و روز جمعه تیرباران کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG