لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

بلینکن خطاب به طالبان: اگر افغانستان را به زور بگیرد دولت منزوی خواهید داشت


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده امریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده امریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده امریکا از دو روز به این‌سو در هند به سر می‌برد. او به روز چهارشنبه (۶ اسد) به خبرنگاران گفت که اگر طالبان از راه زور کنترل افغانستان را به دست گیرند، افغانستان گواه یک دولت منزوی خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از آقای بلینکن گزارش داده است: "افغانستانی که به حقوق مردم خود احترام نکند، افغانستانی که در برابر مردم خود ظلم کند، پس این دولتی به دولت رد شده یا منزوی مبدل خواهد شد."

وزیر خارجه امریکا در کنار همتای هندی خود اس جی شنکر امروز چهارشنبه در دهلی نو گفت: "ما هر دو با این پیشنهاد موافق استیم که برای حل بحران افغانستان، راه حل نظامی وجود ندارد. باید مسئله از راه صلح آمیز حل و فصل شود. راهی که به آمدن طالبان و حکومت افغانستان به میز مذاکره نیازمند است."

وزیر خارجه‌ امریکا در باره افزایش میزان خشونت‌ها در افغانستان از سوی طالبان، سخت ابراز نگرانی کرد و گفت که این اقدام بیان‌کننده‌ اراده‌ طالبان برای صلح نیست.

طالبان در این باره تا زمان تهیۀ این گزارش چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این گفته‌اند که آنان نیز متعهد به پایان جنگ افغانستان از راه سیاسی هستند.

آقای بلینکن افزود که امریکا‌ در حمایت از حکومت افغانستان و به‌ویژ نیروهای امنیتی و دیپلوماسی در راستای راه حل صلح‌آمیز وضعیت افغانستان تلاش می‌کند.

آقای بلینکن گفت: "طالبان می‌گویند که آنان در پی به رسمیت شناخته‌شدن جهانی هستند که از این طریق حمایت جهانی از افغانستان را می‌خواهند. احتمالاً می‌خواهند که رهبران‌شان این توانایی را داشته باشند که آزادانه در جهان سفر کنند، محدودیت‌ها برداشته شود و از این قبیل موارد."

این مقام امریکایی بار دیگر بر تعهد کشورش برای حمایت از افغانستان پس از خروج نیروهایش تأکید کرد: "با وجود خروج نیروهای ما، کشورهای عضو ناتو و دیگران از افغانستان، با این کشور خیلی متعهد خواهیم ماند. ما نه تنها سفارت نیرومند در افغانستان داریم بلکه برنامه های مهم را برای ادامه حمایت اقتصادی از افغانستان با همکاری در عرصه های توسعه‌ای و امنیتی ادامه خواهیم داد."

وزیر خارجه امریکا در حالی از وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرده که از بیش از یک ماه به این سو خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته و درگیری میان نیروهای امنیتی افغانستان و افراد طالبان در مناطق مختلف ادامه دارد.

در همین حال یک هیئت طالبان به چین سفر کرده است.

دفتر سیاسی طالبان در قطر در خبرنامه‌ای نوشته که هئیت ۹ نفری طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در این سفر با وانگ یی، وزیر خارجه‌ چین و معاون این وزارت و نماینده‌ چین برای افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در خبرنامه آمده که در این دیدارها در پیوند به موضوعات سیاسی، اقتصادی، امنیتی، وضعیت جاری افغانستان و روند صلح بحث و گفت‌وگو صورت گرفته است.

طالبان در این سفر به چین تعهد سپردند که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

اما وزارت خارجه‌ افغانستان در خبرنامه‌ای در پیوند به این سفر هیئت طالبان گفته که مقام‌های چین از قبل در باره‌ این سفر به حکومت افغانستان خبر داده‌اند و هدف از دعوت مسئولان طالبان را مطرح کردن نگرانی‌های چین در پیوند به جنگ‌های اخیر افغانستان و موجودیت جنگجویان و تروریستان بیرونی در افغانستان عنوان کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG